Sprekers
De inleiding wordt verzorgd door Martijn Tromp (leraar) en Tisha Neve (kinderpsycholoog/opvoedkunde) en gaat over mentaal welbevinden en gebrek aan sociale ontwikkeling. De ontwikkelingsfase van het kind is door corona onderbroken geweest. De leerlingen moesten door en hebben weinig tijd gehad om naast de leerachterstanden ook de sociaal emotionele achterstand in te halen. Als gevolg daarvan ervaren de leraren in hun lessen de gevolgen van een mis-match tussen hun bagage en de lesstof. Ook zijn de leerlingen niet meer gewend samen te werken. Ze zijn moe, bezitten weinig concentratie en motivatie. De onderlinge clubjes mengen niet. Er is weinig vertrouwen. Daarom is het opnieuw opbouwen van een pedagogische relatie nodig. Want geen prestatie zonder relatie. Hoe je dat doet, wordt tijdens de inleiding besproken. Na de inleiding gaan alle deelnemers met elkaar verder in gesprek.
Organisator en rol CNV Onderwijs
De dialoogsessie wordt georganiseerd vanuit de NPO kenniscommunity/VO-raad, samen met andere organisaties: Lerarencollectief, Regionale Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin Centraal, Sectorraad GO, CNV Onderwijs, Coalitie Welbevinden.
Voor CNV is het inhalen van de achterstanden op sociaal-emotioneel gebied net zo belangrijk als het inhalen van de achterstanden vanuit de cognitieve vaardigheden (taal en rekenen). ‘Het pedagogisch klimaat moet eerst op orde zijn om tot leren te kunnen overgaan,’ geeft voorzitter CNV Onderwijs Daniëlle Woestenberg aan. ‘Leren vindt plaats binnen de relatie leraar – leerling en bepaalt de kwaliteit van het onderwijs.’
Meer lezen?
Wil je meer lezen over dit onderwerp? Ga dan naar het artikel in VTTA door hoogleraar neuropsychologie Jelle Jolles.