Dialoogsessie: Hoe krijgen we leerlingen weer aan?

Wegens het succes van de eerste dialoogsessie ‘Hoe krijgen we onze leerlingen weer aan’ wordt op 17 januari een tweede bijeenkomst georganiseerd. De sessie gaat over de opgelopen sociaal- emotionele achterstanden in het onderwijs waarbij we tot bruikbare oplossingen willen komen om onze leerlingen te helpen.

17 januari
16:00

Onderwerp

De bijeenkomst gaat over de opgelopen sociaal- emotionele achterstanden in het onderwijs en wat jij als professional kunt doen om de leerlingen na de ingrijpende coronatijd weer te motiveren en te activeren. De gevolgen van twee lockdowns waarin scholen dicht waren en een ‘hybride’ schooljaar zijn groot. Leerlingen hebben een leerachterstand en kampen ook met sociaal en emotionele problemen waardoor ze grote moeite hebben om weer aan te haken. Onderwijsprofessionals hebben hier dagelijks mee te maken en zoeken naar manieren om hen erbij te betrekken en het welbevinden te verbeteren. Leraren en leerlingen hebben vrijheid nodig om het eigenaarschap weer op te kunnen pakken. Daarnaast moet het eerst gaan om het welbevinden om vervolgens weer cognitief stappen te kunnen zetten.

Vind je het leuk om hierover mee te praten?

Vind je het leuk om mee te praten en ook informatie te ontvangen over de laatste onderzoeken op het terrein van “Welbevinden”, schrijf je dan in. Gezien het grote animo kom je in eerste instantie op de wachtlijst te staan. Is het uiteindelijk niet mogelijk de dialoogsessie online te volgen, dan krijg je achteraf een link om het webinar alsnog te bekijken. Tevens krijg je de uitkomsten van de bijeenkomst, met daarbij onderzoekresultaten, toegestuurd.

Sprekers

De inleiding wordt verzorgd door Martijn Tromp (leraar) en Tisha Neve (kinderpsycholoog/opvoedkunde) en gaat over mentaal welbevinden en gebrek aan sociale ontwikkeling. De ontwikkelingsfase van het kind is door corona onderbroken geweest. De leerlingen moesten door en hebben weinig tijd gehad om naast de leerachterstanden ook de sociaal emotionele achterstand in te halen. Als gevolg daarvan ervaren de leraren in hun lessen de gevolgen van een mis-match tussen hun bagage en de lesstof. Ook zijn de leerlingen niet meer gewend samen te werken. Ze zijn moe, bezitten weinig concentratie en motivatie. De onderlinge clubjes mengen niet. Er is weinig vertrouwen. Daarom is het opnieuw opbouwen van een pedagogische relatie nodig. Want geen prestatie zonder relatie. Hoe je dat doet, wordt tijdens de inleiding besproken. Na de inleiding gaan alle deelnemers met elkaar verder in gesprek.

Organisator en rol CNV Onderwijs

De dialoogsessie wordt georganiseerd vanuit de NPO kenniscommunity/VO-raad, samen met andere organisaties: Lerarencollectief, Regionale Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin Centraal, Sectorraad GO, CNV Onderwijs, Coalitie Welbevinden.

Voor CNV is het inhalen van de achterstanden op sociaal-emotioneel gebied net zo belangrijk als het inhalen van de achterstanden vanuit de cognitieve vaardigheden (taal en rekenen). ‘Het pedagogisch klimaat moet eerst op orde zijn om tot leren te kunnen overgaan,’ geeft voorzitter CNV Onderwijs Daniëlle Woestenberg aan. ‘Leren vindt plaats binnen de relatie leraar – leerling en bepaalt de kwaliteit van het onderwijs.’

Meer lezen?

Wil je meer lezen over dit onderwerp? Ga dan naar het artikel in VTTA door hoogleraar neuropsychologie Jelle Jolles.