‘Hun enthousiasme en bevlogenheid is aanstekelijk’

Gerard Schuttenbelt, voorzitter sectorgroep MBO met pensioen

Met de themabijeenkomst ‘Beroepstrots op het mbo’ nam het sectorbestuur van CNV Onderwijs gisteren persoonlijk afscheid van medebestuurder Gerard Schuttenbelt. Tijdens de bijeenkomst op de Warmonderhof (Aeres MBO) in Dronten gaf directeur Anne Dijk van de instelling een uitgebreide rondleiding over het complex, afgerond met een biologisch-dynamisch buffet uit eigen (school)tuin.

‘Ik ben al jaren verbonden aan Aeres. Het is onmogelijk om niet gefascineerd te raken door het enthousiasme en de bevlogenheid van de docenten, studenten en medewerkers hier. Het werkt aanstekelijk’, zegt Schuttenbelt, die na meer dan 20 jaar stopt als bestuurslid van het sectorbestuur van CNV Onderwijs. ‘Ik vind het prachtig te zien hoe studenten, ook die met een maatschappelijke hulpvraag, hier de ruimte krijgen om hun passie te ontdekken en zich op hun eigen manier, langs een praktische leerweg, te ontwikkelen naar een gewaardeerde plek in de maatschappij. Iets om trots op te zijn’, zegt hij tijdens de rondleiding.

De Drontense locatie op de Warmonderhof en het thema beroepstrots pasten perfect bij het afscheid van Schuttenbelt, die al meer dan 40 jaar betrokken is bij de Aeres Groep, oorspronkelijk als docent economie en later als voorzitter van de (centrale) ondernemingsraad. Daarnaast is hij een van de drijvende krachten achter het project Trots op het mbo van de Sectorgroep MBO van de bond, waarvoor hij actief blijft als voorzitter. Ook blijft hij zich inzetten voor de Aeres Groep en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB).

Antroposofische principes

Op de Warmonderhof wonen, studeren en werken zo’n 120 studenten tijdens hun vierjarige mbo-groenopleiding. De instelling herbergt meer dan 10 hectaren agrarisch gebied voor tuinbouw, akkerbouw en veeteelt. In de eigen kas en op de akkers worden gewassen geteeld en geoogst. De leslocatie en campus hebben een antroposofische bouwstijl. De opleiding is gestoeld op biologisch-dynamische principes, gericht op samenhang tussen de verschillende planten en dieren op het bedrijf. Het bedrijf als geheel wordt gezien als een levend organisme. Dat wil zeggen dat alle onderdelen van het bedrijf op een levende manier met elkaar zijn verbonden en invloed op elkaar hebben.

Directeur Anne Dijk vertelt vol trots over de combinatie van wonen, werken en studeren, waarbij studenten volop de gelegenheid krijgen om hun vakmanschap te ontwikkelen, op onderzoek uit te gaan, te experimenteren en te ondernemen. Leren en werken wordt o.a. gecombineerd op de Aeres Farms. Die zijn gericht op melkveehouderij (gangbaar en biologisch), (biologische) akkerbouw, kleinschalige biologische tuinbouw, varkens, pluimvee, schapen en paarden. ‘Ze leren het primaire productieproces van de land- en tuinbouw en veeteelt en vooral ook te ondernemen.’

Wendbaar ondernemerschap

Leren ondernemen doen de studenten ook in de speciale praktijkprojecten in samenwerking met het tegenovergelegen Agri Innovation Centre (Aeres HBO). Dit is een expertiseplatform voor praktijkonderzoek en opleiding. Dijk: ‘Studenten starten en runnen hier hun eigen bedrijf en krijgen te maken met alle aspecten van het ondernemerschap. Daar maken ze ook kennis met innovaties, automatisering, robotisering en digitalisering. Essentieel om als professional en bedrijf toekomstbestendig te zijn. De studenten zijn gemotiveerd, hebben er plezier in en worden zo optimaal voorbereid voor de toekomst’.

De wisselwerking tussen de ‘groene veranderaars’ van het mbo en de meer traditioneel ingestelde hbo’ers is leerzaam. Door inzichten te delen en persoonlijke keuzes te beargumenteren, leren studenten sterk in hun schoenen te staan en trots te zijn op wie ze zijn en waar ze als professional voor staan. Dijk geeft aan: ‘Het zal in de toekomst steeds meer gaan om “wendbaar ondernemerschap” in multifunctionele groenbedrijven, waarbij ook natuurbeheer en rentmeesterschap een plaats krijgen. Op dit moment combineert 40 procent van de agrariërs hun boerenbedrijven al met bijvoorbeeld zorg, winkel of mini-camping. Maar er ontstaan ook compleet nieuwe bedrijfsmodellen. De sector zit in een transitie. Een prachtige uitdaging voor onze studenten en docenten.’

Beroepstrots

Binnen de sectorgroep MBO van CNV Onderwijs is er veel aandacht voor de beroepstrots op het middelbaar beroepsonderwijs. Volgens hen een prachtige sector om in te werken en te leren. Eerder werd onderzoek gedaan naar wat mensen trots maakt op het mbo. De resultaten zijn gedeeld in een boekje, korte film en speciale website met adviezen en tips voor schoolleiders, besturen en docenten. Belangrijke factoren die invloed blijken te hebben op het gevoel van bedrijfstrots en motivatie zijn hygiënische factoren (goede arbeidsomstandigheden, beloning, organisatiebeleid en arbeidsverhoudingen) en motiverende factoren (erkenning, waardering, het kunnen leveren van prestaties, doelen bereiken, mogelijkheden om succesvol en creatief te zijn).

De themabijeenkomst op de Warmonderhof werd afgesloten met een biologisch dynamisch buffet uit eigen (school)tuin.

Foto: Gerard Schuttenbelt leidt zijn medebestuursleden van CNV Onderwijs rond (foto: Ruben Schipper)