Al het nieuws

6x Coronawijsheden van onderwijspersoneel

‘Nu ik weet hoe alles is gelopen…’

Vooral in het onderwijs moest afgelopen anderhalf jaar flink worden geschakeld. De richtlijnen veranderden continu. Konden leraren en onderwijsondersteuners zich hierop voorbereiden? Onderwijspersoneel deelt nu, anderhalf jaar na de eerste lockdown in Nederland, hun opgedane coronawijsheid.

Coronaschooljaar

2020. Ineens was ze er: de coronapandemie. Wie in 2019 had gezegd: ‘Volgend jaar mogen we de straat niet op na 20:00 uur ’s avonds, zijn de restaurants dicht en is een mondkapje in de supermarkt verplicht’, zou voor gek worden verklaard. Toch is deze vreemde situatie werkelijkheid geworden. Ook in Nederland.

Scholen gingen op slot. Leraren moesten digitaal lesgeven. Daarna gingen scholen gedeeltelijk open en vervolgens werd dit weer teruggedraaid. De richtlijnen en lesvormen veranderden continu. Maar onderwijspersoneel kreeg het voor elkaar en zelfs roostermakers losten hun complexe 5-sterrenpuzzelroosters op. Door afgelopen coronaschooljaar weet onderwijspersoneel nu precies wat handig was geweest om te weten vóór corona uitbrak. Zes onderwijsmensen delen hun wijsheid.

Dit zou ik tegen mezelf vóór de uitbraak van corona willen zeggen:

‘Blijf positief, wat er ook gebeurt. Af en toe zie je het even niet meer zitten. Je hebt bijvoorbeeld iets heel goed voorbereid en dan loopt het even niet. Of je gaat examens afnemen en twee dagen van tevoren hoor je dat dit niet mag. Terwijl je de studenten daar helemaal op hebt voorbereid. Accepteer het en ga verder. Je hebt in het onderwijs, net als overal, altijd wel te maken met tegenslagen. Wees flexibel.’
Marijn Custers, docent Gilde Opleidingen Weert | Foto: Bert Jansen
‘Zorg dat je alles goed voorbereidt en organiseert. En houd contact met ouders en kinderen. Gezamenlijke startmomenten met de klas worden erg gewaardeerd. Dan begin je samen met de klas en heb je meteen structuur. Plan naast dit contact ook gesprekjes in een setting van 4 tot 5 kinderen. Dat sociale aspect is voor kinderen zo belangrijk. Ze kijken er echt naar uit.’
Judith van Ommen, leerkracht HBS Rehoboth in IJselmuiden | Foto: Ruben Schipper
‘Plan niet te ver vooruit. Alles wordt toch steeds anders. Maak dus geen planners tot ver in de toekomst. Als er dan halverwege iets verandert, en er bijvoorbeeld weer hele klassen naar school mogen gaan, dan hoef je niet opnieuw te beginnen.’
Marieke van den Bosch, docent Christelijk Lyceum Delft | Foto: Henriëtte Guest
‘Bedenk online activiteiten voor binding. Ook al lijkt een activiteit niet leuk; het wordt wel heel leuk. Net als de sportdag in de introductieweek. Studenten denken dat ze dat niets vinden. Uiteindelijk is het een van de leukste activiteiten, waarover ze nog lang napraten. Studenten hebben dit soort dingen nodig om elkaar beter te leren kennen. Wij deden daarom een online escaperoom met de klas. Wacht zeker niet tot het fysiek weer kan, want voordat je het weet, is het schooljaar voorbij.'
Charina Ori, docent, slb’er en propedeusecoördinator De Haagse Hogeschool | Foto: Henriëtte Guest
‘Van tevoren weet je natuurlijk niet hoe het gaat uitpakken en wat het thuiszitten met de kinderen doet. Maar… weet dat het toch, ondanks alle omstandigheden, redelijk goedkomt op didactisch gebied.’
Audrey Cortenraad, onderwijsondersteuner SO/VSO Catharina in Heerlen
‘Stap uit je comfortzone en denk out of the box. Wat je bijna op de automatische piloot kunt doen, moet nu anders. Wees daarin creatief en flexibel. Dan boor je talenten aan, waarvan je niet eens wist dat je ze had. Ook bij kinderen.’
Brigitte Huppertz, leerkracht SO/VSO Catharina in Heerlen | Foto: Annemieke Mommers

Verder lezen?

Kies je volgende online verhaal uit bij jouw Werkend NL-ledenblad: