Bruisende finale CNV Onderwijs Boost

Vol inspiratie, interactie en feestelijke bubbels

Het was zover. Leraren en leraressen, meerdere CNV-medewerkers, innovatiebegeleiders, één cameravrouw en de enthousiaste Christopher Marks van Brain Fuel hadden zich verzameld in De Moestuin in Utrecht. Omgeven door biologische moestuinen, ballonnen voor het podium en met de champagneglazen alvast op de buffettafel voor de afsluiting. Het was de feestelijke finaledag van de CNV Onderwijs Boost!

Op 25 mei 2023 vond hét event van de CNV Onderwijs Boost plaats. Het feestelijke eindevent. Dat betekent echter niet dat het traject is afgelopen. We gaan door! Met innoveren. Met samenwerken. Met elkaar inspireren. Met doen!

Zoek een andere gekke mier

Malika Habouria, trainer en adviseur van CNV Onderwijs

Draagvlak creëren om te veranderen

Malika Habouria, trainer en adviseur van CNV Onderwijs, opende het eindevent met een verhaal. Over een gekke mier. Je had erbij moeten zijn om dit verhaal te horen. De “clou” van het verhaal was dat je voor innovatie, voor beter worden, voor een gelukkiger leven niet moet opgeven. Haal er steeds opnieuw mensen bij. Zodra je één iemand hebt gevonden die het idee ook ziet zitten, gaat het balletje tot innovatie rollen. Samen haal je er mensen bij. Die mensen halen er mensen bij. Totdat je met een groep bent en het idee kunt verwezenlijken. Je creëert zo draagvlak voor een innovatief idee.

Testen, testen, testen

Na deze inspirerende woorden was het tijd voor actie. Iedereen zocht een tafel uit om in een groep (gekke mieren?) een opdracht te doen. Op de tafel lagen 20 stuks ongekookte spaghetti, een stuk tape van 1 meter lang, een stuk touw van 1 meter, één marshmallow en één schaar. De opdracht: bouw binnen achttien minuten een zo hoog mogelijke, op zichzelf staande toren met de marshmallow aan de top. De groep die de hoogst staande toren heeft gebouwd, wint.

Begin klein en blijf testen; in alle fases van je innovatietraject

Christopher Marks van Brain Fuel

Mijn eigen groep deed het niet zo goed. We wilden te hoog gaan, om te winnen. Maar onze toren was niet stevig genoeg. Het gillen van één deelnemer – ikzelf – hielp vreemd genoeg niet. De toren hield het niet en viel om. De groep naast ons was al snel klaar. Hun toren leek wel de Eiffeltoren. Niet súper hoog. Maar wel stevig. En mooi. Ze wonnen. Gefeliciteerd! De kerngedachte bij deze opdracht: begin klein. En blijf testen. Zo kun je tijdig bijsturen en veranderen als dat nodig blijkt te zijn en heeft het resultaat de grootste kans van slagen.

Kletsen met Carina

Na deze leuke opdracht was het tijd voor het volgende programmaonderdeel: kletsen met Carina. Carina Klinkvis is projectleider binnen CNV Connectief. Samen met Malika organiseerde ze alle stappen van het project CNV Onderwijs Boost. In kletssessies van de gezanten van twee en drie scholen met hun innovatiebegeleiders op het podium kwam ze tot deze inspirerende “conclusies”:

  • Houd het klein; je kunt niet alles veranderen en meepakken in je vraagstuk om op te lossen. Dan wordt het te breed, te groot, en dan blijf je hangen terwijl je doormoet in het proces om echt stappen te kunnen zetten en iets te veranderen.
  • Tijdsdruk helpt bij innoveren. Je moet door. Het helpt om tot concrete ideeën te komen.
  • Laat ook andere ogen naar je vraagstuk en idee kijken. Bijvoorbeeld leerlingen, ouders, deskundigen, mensen uit een andere sector of het bedrijfsleven.
  • Veranderingen beginnen klein, maar kunnen groot worden.
  • Gebruik verschillende werkvormen om tot ideeën te komen en deze te filteren.
  • Druk weerstand de kop in. Zeg je steeds: “Ja, maar…”? Stop daarmee. Maak ervan: “Ja, en…”. Zou er geen geld voor zijn? Ga met het bestuur praten.

Innoveren past bij gedachtegoed CNV

Na het kletsen met Carina nam Jessie Bokhoven op een kruk op het podium plaats. Ze is manager Training, Relatie en Advies en vertelde enthousiast over het hele traject: “Dat innoveren vanaf de werkvloer past helemaal bij ons gedachtegoed. We doen meer dan ons bezighouden met cao’s. We willen mensen op de vloer in hun kracht zetten. We kunnen hiervoor fondsen aanboren en zo het onderwijs helpen en boosten. Maar, CNV had dit nooit kunnen doen zonder de energie en dynamiek van de mensen, de deelnemers, aan de CNV Onderwijs Boost. Wat hebben jullie het fantastisch gedaan.”

Diner uit de moestuinen, speedbrainstormen en toasten

Het was 18.00 uur en tijd voor een verrukkelijke seizoensgebonden warme hap. Ben je nog niet bij De Moestuin in Utrecht geweest? Het is een aanrader. Na het diner in de zon – wat hadden we geluk met het weer! – kwam CNV Onderwijs voorzitter Daniëlle Woestenberg kwam een praatje houden. Hierna volgde een speedbrainstormsessie om ideeën te verzamelen, die antwoord geven op een belangrijke vraag van menig deelnemer:

Hoe zorgen we ervoor dat innovatieve ideeën ook werkelijkheid worden?

Dé vraag voor het speedbrainstormen

Onder tijdsdruk – want dat helpt – gingen groepen aan de slag met de vraag. Met tientallen beschreven memovelletjes als resultaat. Even later volgde de opdracht – uiteraard óók onder tijdsdruk – om 4 ideeën te selecteren en een stickertje te geven.

  1. Het meest unieke idee (hartje)
  2. Het idee waar iedereen warm van wordt (eenhoorn)
  3. Het idee dat snel realiseerbaar is (klok)
  4. Het idee dat meteen kan worden ingezet (kalender)

Zo werd er gezamenlijk een “lijstje tips & tricks” gemaakt om de bedachte Onderwijs Boost ideeën daadwerkelijk uit te voeren en verder te brengen. Zes ideeën hiervoor zijn geselecteerd, die je als deelnemer binnenkort ontvangt in een nieuwsbrief van Malika.

Een prachtige “afsluiting” van het traject. De groepen gaan echter door en ontmoeten elkaar weer in juni/juli 2023.

Benieuwd naar de ideeën én het traject van CNV Onderwijs Boost?

Eind augustus komt het E-magazine uit. Houd de CNV Onderwijs Boost pagina in de gaten om dit gratis E-magazine aan te vragen.