Aanpak passend en inclusief onderwijs moet beter

Het is teleurstellend om te zien hoe het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) omgaat met de onderwijssector. De aanpak van passend en inclusief onderwijs kan en moet beter vinden wij als vakbond. Daarom stuurden we maandag 27 maart samen met de AOb een kritische brief naar de Kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Op 5 april debatteert de Kamer over de verbetermaatregelen voor passend onderwijs en de route naar inclusiever onderwijs.

Leerkrachten klassenassistenten en onderwijsondersteuners spelen een cruciale rol in het realiseren van passend en inclusiever onderwijs. Het ministerie noemt de rol van leerkrachten de belangrijkste schakel, echter wordt dit door deze groep niet zo ervaren. De tijdelijke contracten voor het schooljaar 2023-2024 worden bijvoorbeeld niet verlengd, omdat structurele middelen ontbreken.

Waarom stuurden we een brief naar de Kamercommissie?

  • We hebben moeite met de doelstelling dat alle scholen in 2035 inclusief onderwijs moeten bieden.
  • Passend onderwijs leidt al tot grote problemen. Het op orde brengen van de basis voor passend onderwijs en nóg inclusiever onderwijs is als eerste van belang, zoals bijvoorbeeld: voldoende leraren, extra ondersteuning, kleinere klassen en toegankelijke schoolgebouwen met ruimtes om met individuele of kleine groepen leerlingen te werken.
  • Leraren zijn de belangrijkste schakel bij het realiseren van passend en inclusief onderwijs, alleen ervaren zij dit vooralsnog niet.
  • Wij vinden de landelijke norm voor basisondersteuning van groot belang. Hieruit blijkt welke ondersteuning een school moet bieden én wanneer iets extra ondersteuning is.

Tijdelijk geld geeft geen structurele verandering

Het is zorgwekkend dat er weer tijdelijk geld beschikbaar komt, dit keer voor de basisvaardigheden. Geld dat niet eens bij alle scholen terechtkomt, want enkel de snelste scholen hebben beet. Deze scholen hebben daardoor extra middelen en zijn daarmee aantrekkelijker. Dat is nadelig voor de scholen die misgrijpen.

Signalen na het aflopen NPO-gelden

CNV ontvangt de laatste tijd veel signalen dat door het aflopen van de NPO-gelden er klassenassistenten worden ontslagen. Terwijl deze werknemers juist hard nodig zijn voor het realiseren van inclusief onderwijs of het begeleiden van extra uitleg in kleinere groepjes in het kader van basisvaardigheden. Dit lijkt een tegenstrijdige aanpak en het brengt de kwaliteit van het onderwijs in gevaar. Daarom roepen wij het ministerie op: zorg dat er structureel geld komt voor deze zaken om structureel de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren via de cao. En houd op met dit tijdelijke gedoe!

Wist je dat wij een themagroep hebben voor passend onderwijs?

Bekijk wat de groep doet en sluit je er eventueel bij aan.