Wat maakt werken in de publieke sector zo aantrekkelijk?

Ondanks het groeiende personeelstekort zijn er gelukkig nog genoeg leraren met een passie voor hun vak. Zoveel passie dat ze zich soms laten omscholen vanuit een ander vakgebied, om als zij-instromer hun droom waar te maken. Jo-Ann, Dick en Jacquelien vertellen waarom lesgeven zo’n mooi beroep is en wat hun drijfveren zijn. Maar wat voor werk zouden ze hebben gedaan als ze niet voor het onderwijs hadden gekozen?

Jo-Ann Scheltinga (48), leerkracht bovenbouw, Montessorischool Valkenbos, Den Haag

(foto bovenaan het artikel; foto: Henriëtte Guest)

QR: ‘Ik denk dat ik dan iets anders met kinderen was gaan doen. Bijvoorbeeld in de zorg iets met kinderen. Ik denk dat kinderen heel afhankelijk zijn en dat de beste mensen met kinderen moeten werken. Zij staan tenslotte aan het begin van hun leven, en die eerste paar jaren maken zij de grootste ontwikkeling mee.’

foto: Ruben Schipper

Dick Doorn (51), Landstede Groep, afdeling Veilig & Beschermd, Zwolle, docent Wet- en regelgeving

QR: ‘Ik heb een passie voor techniek, zowel computertechniek als elektrotechniek thuis. Ik was waarschijnlijk elektricien geworden als ik niet het onderwijs in was gegaan. Ik ben eigenlijk altijd met mijn hoofd bezig geweest en nooit met mijn handen. Dat had ik wel gewild, het is wat tastbaarder. Als ik thuis aan het verbouwen ben en ik heb alle elektra vernieuwd en het werkt allemaal, dan vind ik dat eigenlijk ook hartstikke leuk.’

foto: Raphaël Drent

Jacquelien Bikker (39), praktijkschool De Noordhoek, Gorinchem, docent Groen onderbouw

QR: ‘Als deze functie er niet was geweest, was ik vermoedelijk in de zorg gebleven. Maar dan wel tegelijkertijd zoekende naar wat ik echt wilde. Want met mensen en dieren werken vind ik het mooiste wat er is, maar die banen zijn heel schaars. Of ik was gaan onderzoeken om les te geven op een mbo, richting Medewerker Maatschappelijke Zorg. Want andere mensen iets leren en zien groeien, geeft zoveel voldoening.’