Oproep: deel jouw casus en ideeën over het bevoegdhedenstelsel

Het lerarentekort vraagt om anders en kritisch te kijken naar onze wet- en regelgeving. Het ministerie van OCW, de vakbonden, PO-Raad en VO-raad hebben in april 2022 het onderwijsakkoord 'Samen voor het beste onderwijs' gesloten. Een van doelen hierbij is te onderzoeken hoe we het huidige bevoegdhedenstelsel kunnen aanpakken, zodat we voor alle leerlingen voldoende bevoegde leraren hebben en de kwaliteit van onderwijs waarborgen. Hierbij is afgesproken dat we twee tot drie casussen selecteren en een aantal experimenten starten. Om te komen tot een selectie van de casussen, ontvangen we via een enquête graag jouw casus of ideeën met betrekking tot bevoegdheden. Denk jij mee?

Ruimte voor innovatie

Het bevoegdhedenstelsel bevat alle wettelijke bepalingen in het funderend onderwijs die gaan over wie er mag lesgeven in welk vak en welke sector(en).
In de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW) is een artikel voor experimenteerruimte opgenomen. Hiermee is er ruimte voor innovatie via experimenten: binnen duidelijk afgebakende kaders mag tijdelijk worden afgeweken van reguliere wetgeving.

Inzicht krijgen in wat er speelt

We willen deze experimenteerruimte gebruiken om te kijken of we het bevoegdhedenstelsel nog optimaler kunnen inrichten. Nu ervaren scholen bijvoorbeeld soms juridische drempels om bekwame leraren bevoegd te krijgen of om bevoegde leraren breder in te kunnen zetten. Om inzicht te krijgen in welke wettelijke aanpassingen helpen om beter aan te sluiten bij de uitdagingen van deze tijd, starten we enkele experimenten. Door de tijdelijke wettelijke voorziening te benutten waarbinnen een experiment kan worden uitgevoerd, verkennen we welke regelgeving nu in de weg zit. Bij een positieve evaluatie wordt het experiment uiteindelijk omgezet in structurele wetgeving.

Vervolg

Om te komen tot een selectie van twee of drie casussen ontvangen we graag jouw casus of idee met betrekking tot bevoegdheden. Reageren kan tot 16 juni a.s. Geef een bondig antwoord op de volgende vragen via deze link: https://forms.office.com/e/xPqsLWWuAc

  • Kun je een concrete casus geven uit de praktijk waarin je tegen beperkingen van het bevoegdhedenstelsel aanloopt? Welke regel zit jullie in de weg?
  • Welke wettelijke aanpassing van het bevoegdhedenstelsel is naar jouw idee nodig om de probleemcasus op te lossen? Wat kan er na de aanpassing wel dat nu nog niet mogelijk is?
  • Wat zou de aanpassing in het stelsel betekenen voor de kwaliteit van het primair, voortgezet en hoger onderwijs?
  • Is dit een casus waarmee je in geboden experimenteerruimte op jouw school / onderwijsinstelling zou willen starten?
  • Heb je verder nog ideeën?

De ideeën en casussen die we ophalen, bespreken we met alle betrokken onderwijspartners. Hieruit worden uiteindelijk 2-3 casussen (of een bundeling van vergelijkbare casussen) geselecteerd. Vervolgens kunnen deze casussen verder worden uitgewerkt, waarna ze langs een toetsingscommissie gaan voor een inhoudelijke toets. Daarna legt het ministerie van OCW het wettelijk vast via de experimenteerruimte. Meer informatie hierover volgt in het najaar. Alvast bedankt voor je medewerking!