De teleurstellingsspier

Caroline Koetsenruijter (42) is mediator, trainer en adviseur in conflictbemiddeling. Zij schreef het boek 'Jij moet je bek houden!' over hoe je als professional moet omgaan met boze burgers, ouders, klanten en patiënten.

Pedagogen spreken over het trainen van de teleurstellingsspier bij kinderen: omgaan met tegenslag hoort erbij. Hun advies: wordt vooral geen curling ouder die alle ongemakken voor het kind wegpoetst. Daarmee creëren we persoonlijkheden met een gebrek aan veerkracht en het vermogen ongenoegen te verdragen. Ik geloof dat er nu ook voor ons als volwassenen een periode aanbreekt waarin wij de nodige spierkracht moeten gaan opbouwen. Tegen wil en dank, want weer geen leraar voor de klas vandaag, KPN-monteur voor de internetstoring, verpleegkundige aan het bed van je vader of buschauffeur die je op de plaats van bestemming brengt. We kampen met een gillend tekort aan arbeidskrachten in diverse vitale sectoren. Dat gaat wat met onze zelfbeheersing doen. En daar we toch al Europees kampioen agressie tegen werkenden zijn, houd ik mijn hart vast.

Sinds we vaker met teleurstellende dienstverlening of service worden geconfronteerd door de extreme krapte op de arbeidsmarkt, rijst de vraag: hoe reageer ik als ik me gehinderd of geblokkeerd voel? Wat is dan bij ons de norm? Zullen we een toename zien van agressie-incidenten of trekken we met elkaar de streep? Emotie tonen en kritiek hebben mag, agressie nooit. Ik hoop op het laatste. Zeg altijd nee tegen agressie, meld het en kom als werkgever in actie.

Wie wil er nog werken bij een werkgever die niet in actie komt voor een veilige werkplek?

Caroline Koetsenruijter

Tegelijkertijd biedt deze uitdagende tijd juist ook kansen. Wie wil er namelijk nog werken bij een werkgever die niet in actie komt voor een veilige werkplek? Waar agressie melden voor ‘mietjes’ is en waar je het zelf maar moet uitzoeken als je vernederd, beledigd, gediscrimineerd of geïntimideerd wordt. Want ja, dat hoort erbij en daar moet je maar tegen kunnen.

Nu de schaarste op de banenmarkt zo groot is, zien we een reversal of roles: de werkgever solliciteert nu bij jou! Fysieke, sociale en psychologische veiligheid staan terecht in de spotlights. Veiligheid op het werk is de absolute basis om goed en prettig je werk te kunnen doen. Werkgevers die veiligheid hoog in het vaandel hebben staan, hebben een streepje voor. Ze zijn er moreel en juridisch verantwoordelijk voor. Goed werkgeverschap loont en voor werkgevers die wat minder intrinsiek gemotiveerd zijn, zeg ik: zorg dat je snel werk maakt van een veilige werkplek. Doe je dat niet als werkgever dan weten we een ding zeker: dat wordt dan een flinke beproeving van de teleurstellingsspier voor ons allen.