brede visie nodig
Woestenberg: “ Naast de veiligheid van personeel spelen ook de gevolgen voor de leerlingen en het gewenste niveau een grote rol. We zien bij de groep leerlingen die al drie schooljaren coronaonderwijs heeft vertragingen op cognitief en sociaal niveau. Als leerlingen langer in het onderwijs zouden blijven, heeft dat ook sector overstijgende gevolgen. Want is er genoeg fysieke ruimte voor al die leerlingen en wie geeft ze les? Het grote personeelstekort in het onderwijs vergt ook visie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en voor huisvesting en de aanpak van het ventilatieprobleem is betrokkenheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken nodig.”
druk op scholen
Wilma Salzmann, voorzitter van CNV Schoolleiders, ziet dat in de praktijk het kabinet veel praktische vraagstukken doorschuift naar de schoolleiding. Salzmann: “We hobbelen nu van ad hoc ingreep naar ad hoc ingreep. De ballen komen van alle kanten, het is enorm jongleren. Naast al het praktische geregel dat bij de scholen en schoolleiders terecht komt, trekken de druk en onzekerheid een heel groot wissel op al het personeel. We zien bovendien sterke polarisatie, alsof de belangen van leerlingen, school en personeel tegengesteld aan elkaar zouden zijn. Absoluut niet waar, allemaal willen we het beste voor het onderwijs Het is hard nodig dat het kabinet verder vooruit denkt en duidelijke lange termijn keuzes maakt. Wij zijn wel klaar met het flipperbeleid.”