Te weinig tijd voor effectieve besteding
Begin 2021 kwam er 8,5 miljard euro vrij om achterstanden in het onderwijs in te lopen die waren ontstaan door corona. Scholen krijgen geld overgemaakt met de instructie om dat in twee jaar te besteden en daarvoor gebruik te maken van door het ministerie geformuleerde interventies. “Een kwaliteitsimpuls zoals bedoeld door interventies is goed en noodzakelijk. Maar inzicht in de gemaakte keuzes en ervaringen kunnen er voor zorgen dat geld ook zo effectief mogelijk wordt besteed. Dat mist nu.” zegt Woestenberg. “De vraag hoe leerlingen hun potentieel kunnen bereiken zou voorop moeten staan. Scholen zouden het geld ook moeten kunnen gebruiken om fundamentele noden van het onderwijs aan te pakken. Om dat mogelijk te maken moeten scholen meer regie krijgen over het tempo waarmee ze het NPO-geld uitgeven. Geef het onderwijs dan op zijn minst de tijd en voer de druk niet nog extra op. Een langere bestedingstijd geeft meer ruimte voor strategisch personeelsbeleid. Hiermee kunnen leerlingen op scholen waar de achterstanden het grootst zijn beter worden geholpen. Want juist daar zijn ook de personele problemen vaak groot.” Woestenberg wijst erop dat ook 2021-2022 geen ‘normaal’ schooljaar lijkt te worden. “We weten dat er nu al te weinig mensen zijn om de meest effectieve interventies uit te voeren. De vervangingspoelen zijn opgedroogd. Met gebrek aan personeel blijft het werken vanuit tekorten.”