Salaris

Belastingaangifte

Als je werkt of een uitkering krijgt, dan betaal je belasting. Zo is dat geregeld in Nederland. Deze belasting, loonbelasting noemen we dat, wordt door de werkgever of uitkeringsinstantie automatisch ingehouden. De overheid gebruikt dit geld voor bijvoorbeeld onderwijs of uitkeringen.

Belastingaangifte doen: hoe werkt het?

Ieder jaar doe je belastingaangifte, waarbij je aangeeft wat je in het afgelopen jaar hebt verdiend. De belastingaangifte kun je doen via de app of de website van de Belastingdienst. Zijn sommige bedragen al automatisch ingevuld op jouw aangifte? Bekijk altijd je jaaropgave om te controleren of die bedragen juist zijn.

In een jaaropgave staat wat je in één jaar bij één werkgever verdiend hebt en hoeveel loonheffing je baas heeft ingehouden. Met die informatie weet je precies wat je in kunt vullen. De Belastingdienst telt al jouw inkomsten bij elkaar op en rekent uit hoeveel belasting je over dat bedrag moet betalen. Soms blijkt dat je in het afgelopen jaar te weinig belasting hebt betaald. Je moet dan geld bijbetalen. Dit heet een naheffing.

Tot wanneer kan ik mijn belastingaangifte doen?

De Belastingdienst heeft twee deadlines: 1 april en 1 mei. Heb je vóór 1 april je belastingaangifte gedaan? Dan krijg je al voor 1 juli bericht van de Belastingdienst of je geld terugkrijgt of moet betalen.

Als je voor 1 april nog geen aangifte hebt gedaan, heb je nog even de tijd. Op z’n laatst tot 1 mei mag je de belastingaangifte doen of om uitstel vragen.

Uitstel aanvragen

Kun je niet voor 1 mei belastingaangifte doen? Misschien doordat je geen hulp kunt krijgen bij je aangifte? Vraag dan vóór 1 mei uitstel aan. Je krijgt dan uitstel tot 1 september. Als het nodig is, kun je ook langer uitstel aanvragen. Dit doe je door een brief naar het Belastingkantoor in jouw regio te sturen. Daarin leg je uit waarom je de belastingaangifte niet op tijd kunt doen.

Belastingaangifte bij meerdere banen: hoe werkt dat?

Heb je meerdere werkgevers? Dan vul je voor iedere werkgever apart in wat je afgelopen jaar hebt verdiend. Daarvoor kun je de jaaropgaves gebruiken die je van je werkgevers krijgt.

Als je meerdere banen tegelijkertijd hebt, betaal je soms te weinig belasting. Dat komt doordat je werkgevers alleen belasting inhouden over het loon dat zij zelf betalen. Tel je jouw lonen bij elkaar op, dan kom je op een hoger inkomen uit. En hoe meer je verdient, hoe meer belasting je betaalt. Los van elkaar vallen je lonen misschien in een lage schijf. Bij elkaar opgeteld kunnen ze als jouw totale inkomen in een hogere schijf vallen. Zo kan het gebeuren dat je nog niet genoeg belasting hebt betaald en een naheffing krijgt.

De loonheffingskorting

In Nederland heb je recht op een loonheffingskorting die je belasting lager maakt. Deze korting mag je maar bij één werkgever tegelijk gebruiken. Heb je meerdere banen en dus meerdere werkgevers tegelijk? Dan moet je er zelf op letten dat je de loonheffingskorting niet bij alle werkgevers gebruikt. Volgens de Belastingdienst kun je de loonheffingskorting het beste gebruiken bij de baan waar je het meest verdient.

Gebruik je de korting wel bij meer werkgevers tegelijk, dan wordt er te veel korting berekend. Dit geld moet je terugbetalen als je belastingaangifte doet. Dat kan voor een hogere naheffing zorgen. Weet je niet bij wie je de korting krijgt? Controleer dan je loonstrook. Daar staat op of de korting verrekend is. Vraag je baas om hulp als je er niet uitkomt.

Heb je in een jaar verschillende banen achter elkaar, dan kun je de loonheffingskorting wel bij iedere werkgever aanvragen. De ene baan komt ná de ander. Je gebruikt de korting dus niet op hetzelfde moment bij meerdere werkgevers.

Kan ik ook te veel belasting hebben betaald?

Heb je verschillende banen na elkaar gehad, dan kan het zo zijn dat je werkgevers te veel loonheffing hebben ingehouden. De Belastingdienst heeft dan te veel belasting van jou gekregen. Als dat zo is, krijg jij het geld terug dat je te veel hebt betaald.

Hulp bij belastingaangifte

Heb je hulp nodig bij je belastingaangifte? De CNV Belastingservice is er voor jou. We helpen je met je aangifte en met het terugvragen van teveel betaalde belastingen. Als je nog geen CNV-lid bent, kost het je € 57,-. Ben je al wel CNV-lid? Dan kost het je maar € 10,-.

Maak een afspraak met CNV Belastingservice

Geld besparen bij je belastingaangifte

Door slim gebruik te maken van aftrekposten kun je aardig wat geld besparen.

  • Zorgkosten
    Heb je zorgkosten waar je geen vergoeding voor krijgt? En vallen ze buiten het vrijwillige eigen risico? Dan kun je deze kosten van je inkomen aftrekken. Van veel kosten verwacht je helemaal niet dat ze aftrekbaar zijn, zoals kosten voor extra gezinshulp, vervoerskosten voor ziekenbezoek en kosten voor batterijtjes voor gehoorapparaten.
  • Reiskosten
    In sommige gevallen zijn je reiskosten aftrekbaar. Ben je in loondienst en reis je met het openbaar vervoer tussen je woning en je werk? Dan mag je onder voorwaarden een vast bedrag aan reiskosten aftrekken van je inkomen. Werk je als zelfstandige en rijd je in een auto van je eigen bedrijf? Dan mag je onder voorwaarden de kosten voor het zakelijke gebruik van je auto aftrekken van je inkomen.
  • Pensioenpremies
    Betaal je vrijwillig (een deel) van je pensioenpremie? Als dit voldoet aan de voorwaarden, mag je de pensioenpremie aftrekken van je inkomen. Let op: dit geldt niet als je werkgever de premie inhoudt op je loon en afdraagt aan het pensioenfonds.
  • Aftrekbare kosten voor afsluiten hypotheek
    Heb je vorig jaar een woning gekocht? Dan heb je waarschijnlijk een nieuwe hypotheek afgesloten. De kosten die je hiervoor hebt gemaakt, mag je aftrekken. De kosten die hieronder vallen zijn: bemiddelings- en advieskosten voor je hypotheek, notariskosten voor de hypotheekakte, taxatiekosten, kosten voor de aanvraag van de Nationale Hypotheek Garantie, bouwrente over de periode na het sluiten van de voorlopige koop- of aannemingsovereenkomst (alleen bij nieuwbouw), kosten van een nieuwbouwdepot, verbouwingslening of verbouwingsdepot.
  • Aftrekbare kosten oversluiten hypotheek
    Ben je vorig jaar van hypotheek veranderd? Dan heb je waarschijnlijk je hypotheek overgesloten. Sommige kosten hiervan mag je in één keer aftrekken van je inkomen. Deze kosten zijn: bemiddelings- en advieskosten voor je hypotheek, notariskosten voor de hypotheekakte, taxatiekosten, kosten voor de aanvraag van de Nationale Hypotheek Garantie en boeterente.
  • Aftrekbare hypotheekrente
    Woon je in je eigen koopwoning? Dan kun je waarschijnlijk je hypotheekrente aftrekken van je inkomen. Hypotheekrenteaftrek werkt heel simpel: wat jij aan rente betaalt, trek je af van je inkomen. Wel wordt dit verminderd met het eigenwoningforfait. Dit is het bedrag waarover je geen hypotheekrente terugkrijgt. Maar vaak ligt de rente zo hoog, dat je nog steeds een leuk bedrag kunt aftrekken.
  • Studiekosten
    Heb je vorig jaar een opleiding gevolgd? Dan heb je hier waarschijnlijk kosten voor gemaakt. Kosten zoals lesgeld en verplichte leermiddelen mag je aftrekken van je inkomen. Bij leermiddelen moet je denken aan boeken, gereedschap, een veiligheidsbril of bepaalde software.

Belasting terugvragen van je bijbaan

Stel, je studeert nog en hebt daarnaast een bijbaan. Dan is de kans groot dat je geen belasting betaalt. Je betaalt namelijk pas belasting als je salaris boven een bepaald bedrag uitkomt. Dit zou betekenen dat je ook geen geld terugkrijgt. Maar het is toch goed om het even na te kijken. Als je meer dan € 14,- aan belasting betaald hebt, dan krijg je namelijk wél iets terug. Dit gaat niet vanzelf. Ook nu moet je op het aangifteprogramma van de Belastingdienst je gegevens invoeren.

Belasting terugvragen van je vakantiebaan

Een vakantiebaan doe je meestal voor een aantal weken. Grote kans dat je tijdens deze weken fulltime gewerkt hebt en daar ook ten minste het minimum (jeugd)loon voor gekregen hebt. Dit betekent dat je belasting betaald hebt, want je hebt genoeg verdiend.

Stel, je hebt in de maanden juli, augustus en september fulltime gewerkt. In die maanden heb je € 3.300,- verdiend. Van deze € 3.300,- werd € 375,-aan belasting ingehouden. Die € 375,- euro kun je terugvragen.

Belasting terugvragen van je bijbaan

Je studeert nog en hebt daarnaast een bijbaan. Dan is de kans groot dat je geen belasting betaalt. Je betaalt namelijk pas belasting als je salaris boven een bepaald bedrag uitkomt. Dit zou betekenen dat je ook geen geld terugkrijgt. Maar, het is toch goed om het even na te kijken. Als je meer dan € 14,- aan belasting betaald hebt, dan krijg je namelijk wél iets terug. Dit gaat niet vanzelf. Ook nu moet je op het aangifteprogramma van de Belastingdienst je gegevens invoeren.

Belasting terugvragen van je vakantiebaan

Een vakantiebaan doe je meestal voor een aantal weken. Grote kans dat je tijdens deze weken fulltime gewerkt hebt en daar ook ten minste het minimum (jeugd)loon voor gekregen hebt. Dit betekent dat je belasting betaald hebt, want je hebt genoeg verdiend.

Het zal niet heel veel zijn, maar toch. Stel, je hebt in de maanden juli, augustus en september fulltime gewerkt. In die maanden heb je € 3.300,- verdiend. Van deze € 3.300,- werd € 375,-aan belasting ingehouden. Die € 375,- euro kun je terugvragen.

Sluit je nu aan

Word vandaag nog lid van CNV. We helpen je met al je vragen over werk en inkomen. En komen op voor jouw belangen als werknemer. Samen staan we sterk.

  • Hulp bij je belastingaangiftes
  • Advies bij vragen over je werk en inkomen
  • Ondersteuning bij een arbeidsconflict