Hybride werken in de zorg, hoe doe je dat? 5 Tips

Vier tips van een viertal werknemers uit verschillende zorgdisciplines en een casemanager van een gemeente.

‘Zorg voor zo min mogelijk ruis tijdens je online consulten. Bijvoorbeeld geen achtergrondmuziek of bonte platen aan de muur. Zoiets kan cliënten behoorlijk afleiden. Zorg daarnaast ook dat je hen duidelijk kunt zien, zodat je kunt checken of ze je verhaal nog meekrijgen. Anders moet je er steeds naar vragen.’
Tip van Nancy van den Heuvel (48), ambulant begeleider in Arnhem
‘Het mooie van online therapie is dat er veel minder prikkels van buitenaf zijn. Je ontwikkelt een soort hyperfocus, kijkt alleen nog naar je scherm. Voor veel mensen werkt dat heel goed. Overleggen gaat in de regel ook veel sneller en vlotter. Wat onze therapie via VR-bril extra uitdagend maakt, is dat mensen aanvankelijk wat sceptisch zijn. Helder communiceren en uitleggen wat patiënten tijdens de behandeling kunnen verwachten, is dan dé sleutel.'
Tip van Mariska Bruinenberg, EMDR-therapeut bij Praktijk Nederland in Meppel
‘Wees helder in je communicatie. Vertel je cliënt hoe laat je online gaat, hoeveel tijd er voor het gesprek is ingeruimd en herhaal dat tien minuten voor het einde nog eens. Als therapeut is het je taak om duidelijke grenzen aan te geven. Accepteer – voor degenen die wel kunnen beeldbellen - dan ook niet dat iemand onderuitgezakt naar je praatje luistert. We zitten immers niet in de bioscoop. Maar bovenal, zorg dat mensen zich veilig bij je voelen! Dat is de eerste stap in elke therapie.'
Tip van ‘Masé Sutterland, praktijkondersteuner GGZ bij Gezondheidszorg Asielzoekers
‘Stel voor jezelf een strak schema op, waarin elke werkdag van uur tot uur is ingedeeld. Belangrijk, want zeker fysieke afspraken moet je bij ons goed plannen. Er is altijd een tekort een spreekkamers. Maak daarnaast ook duidelijke afspraken met je cliënten. Want op een drukke dag verschuift een ochtendafspraak al gauw naar de middag. Of, erger nog: je vergeet ‘m helemaal. Zoiets is funest voor het vertrouwen dat tussen coach en cliënt moet ontstaan.'
Tip van Richard Noordhoek, casemanager Werk, gemeente Haarlemmermeer
‘Dit is misschien meer een algemene tip voor onze klanten, maar ik zou zeggen: geef duidelijk aan wanneer je behoefte hebt aan persoonlijk contact. Kom op voor je recht op goede zorg. En vooral, stel deze zorg niet onnodig uit. Er ís al zoveel zorg gemeden of uitgesteld vanwege corona, wat kan leiden tot negatieve gevolgen voor de gezondheid. Daarnaast vind ik dat je patiënten altijd de mogelijkheid moet blijven geven om fysiek langs te komen. Volledig digitaal lijkt mij niet de oplossing.'
Tip van Millanie Jansen, apothekersassistent in Luttenberg