Vertrouwen
Afgelopen zomer hielden we een bel-actie en spraken we veel medewerkers in de jeugdzorg persoonlijk. Alle jeugdzorg medewerkers zijn professionals, waarbij ze geschoold en getoetst worden op ethisch verantwoord werken. Maar de praktijk is weerbarstig. De jeugdzorg is misschien wel de sector waar het grootste wantrouwen heerst richting de professional.
De professionals hebben niet alleen te maken met het wantrouwen vanuit cliënten, maar ook het wantrouwen vanuit de maatschappij. Dit wordt gevoeld door onder andere de dreiging vanuit het tuchtrecht, maar ook de verantwoordingsdruk.
Werkdruk
Elke handeling en actie dient gerapporteerd te worden. De administratieve lasten worden hierdoor steeds hoger. De administratie voelt echt vaak niet nuttig, en haalt tijd weg van het begeleiden van de cliënt. Medewerkers zien het nut echt wel van overdraagbaarheid, maar niet zoals het op deze manier is geregeld. In de woorden van één van de jeugdzorgprofessionals:
“Soms kost het meer tijd en geld om de indicatie te verlengen, dan dat het daadwerkelijke hulpaanbod in zou nemen. Dan ben je uren bezig met de aanvraag om een half uur meer zorg te kunnen verlenen. Dat frustreert me enorm en beïnvloedt mijn werkplezier!”
Dat we hier ongelukkig mee zijn is duidelijk. Daarom vragen we van werkgevers: help mee het vertrouwen in de jeugdzorg terug te brengen!
Heb jij een creatieve spandoek tekst? Laat ze ons weten.
poll__results
Bedankt voor je stem!
Meld je aan voor onze nieuwsbrief over werk en inkomen. Je ontvangt deze 1x per maand.