‘Stop met veranderingen van bovenaf het onderwijs in te slingeren’

De Tweede Kamer praat vandaag met Onderwijsminister Dennis Wiersma over het curriculum in het primair onderwijs. De bewindsman geeft aan dat de huidige aanpak van het curriculum te diffuus is, door de integrale wijze waarmee er wordt omgegaan. Wiersma wil daarom teruggaan naar een focus op de basisvaardigheden. CNV Onderwijs is het eens met de constatering dat de huidige aanpak niet voldoet, maar de voorstellen van de minister geven geen basis voor een structurele verandering.

Het niet halen van de huidige streefdoelen vindt namelijk plaats tegen een achtergrond van een lerarentekort en te grote klassen. Bovendien hopen leraren momenteel vooral dat ze hun leerlingen tot de zomervakantie structureel kunnen blijven zien. Daarnaast moeten er leervertragingen worden ingehaald en blijft er personeel het onderwijs uitstromen.

Veranderingen moeten niet langer van bovenaf het onderwijs in geslingerd worden, vindt CNV Onderwijs. Het ministerie moet veel meer vraaggestuurd hulp bieden aan scholen. Waarbij moet worden aangesloten bij ontwikkelingen op de werkvloer, en rekening gehouden met verschillen tussen bijvoorbeeld zwak presterende, voldoende scorende en excellent presterende scholen. Elke onderwijsinstelling heeft behoefte aan andere ondersteuning.

Structurele veranderingen bereik je met elkaar. Wat het onderwijs nodig heeft, moet daarbij het uitgangspunt zijn.