Niet elk geschil hoeft tot een procedure te leiden

Enige tijd geleden werden wij benaderd door een lid met vragen over diens reiskosten. Het ging vooral over de doorbetaling van zijn reiskosten tijdens ziekte.

Martin is werkzaam bij een groot WSW-bedrijf. Op zich is hij helemaal niet vaak ziek, maar is hij dat wel, dan wordt de betaling van zijn reiskosten meteen stopgezet. In zijn arbeidsovereenkomst staat echter dat de reiskosten pas na een maand ziekte worden stopgezet! Martin werkt al heel lang bij dit drijf en is een van de weinigen bij wie deze bepaling in de arbeidsovereenkomst is opgenomen.

Geen fouten

Als Martin ziek is, worden de reiskosten stopgezet, maar later alsnog met terugwerkende kracht uitbetaald en door middel van soms meerdere correcties weer hersteld. Dit kan wel maanden duren. Begrijpelijk dat dit tot onrust bij hem leidde. Alleen een specialist kan controleren of dit wel allemaal klopt. In dit geval is door ons alles nagerekend en bleek dat er geen fouten waren gemaakt. Martin zelf had de indruk dat de correcties alleen plaatsvonden als hij aan de bel trok waardoor dit tot irritatie bij de leiding leidde.

Schriftelijk bevestigen

Zelfs de Ondernemingsraad heeft hierover vragen aan de werkgever gesteld en als antwoord gekregen dat reiskosten worden stopgezet onmiddellijk bij het begin van de arbeidsongeschiktheid. Toen een leidinggevende dit aan Martin kwam vertellen, vroeg hij om dit schriftelijk te bevestigen. Hierop kreeg hij het verslag van de vergadering van de OR waarin deze mededeling was opgenomen.

Verbazing

Martin kon er met zijn pet niet bij en nam wederom contact met ons op.

Nadat wij een brief naar de werkgever hadden gestuurd om onze verbazing te uiten, maar ook om nakoming van de arbeidsovereenkomst te vorderen, werd telefonisch contact met ons opgenomen. Dit gesprek verliep uiterst plezierig, in die zin dat werd toegezegd dat de kosten in voorkomend geval gewoon uitbetaald zullen blijven worden.

Geen uitzondering

Alleen maakt het salarisadministratiesysteem het onmogelijk in het geval van Martin een uitzondering te maken. Het verzoek was daarom dat als dit weer aan de orde was, toch even een e-mail te sturen aan de salarisadministratie om hen hieraan te herinneren. De werkgever zegde toe onze afspraken in een brief te bevestigen. Wat Martin betreft was het probleem hiermee opgelost.

Ook vragen over reiskosten? Neem dan contact met ons op! Op werkdagen zijn wij telefonisch van 8 tot 18 uur bereikbaar op 030 7511001 of per mail via info@cnv.nl.

Juridisch advies nodig?

Stel, je wordt plotseling ontslagen zonder reden, je bent verwikkeld in een hoogoplopende ruzie met je baas of je nieuwe badkamer wordt niet geleverd. Dan is het fijn om te weten dat je als CNV-lid altijd onze hulp kunt inschakelen. Voor juridische problemen op je werk en privé.