Van extrinsiek naar intrinsiek

Susan van Raamt (39) is zorgcoördinator op praktijkschool Laurentius in Delft.

Soms heb je van die klassen waarbij het gewoon niet lukt. Ondanks alle inspanningen komt zo’n klas niet tot leren. Toen ik zelf voor de klas stond, had ik dat met een groep vierdejaars. De intrinsieke motivatie om tot leren te komen ontbrak en als ik ze extrinsiek probeerde te motiveren, ontstond er strijd. Ik had deze klas slechts een lesuur, maar ik had er meerdere uren per week last van. Omdat ik het niet over mijn juffenhart kon verkrijgen om elke week naar huis te gaan in de wetenschap dat de leerlingen niets geleerd hadden, had ik de klas aangemeld bij het begeleidingsteam. Zodat zij mee konden denken over een oplossing.

Het eerste advies vanuit het begeleidingsteam was om extra streng te zijn. Dit werkte jammer genoeg niet. De leerlingen waren wat rustiger en minder opstandig, maar gewerkt werd er niet. Ze deden vooral alsof…

Het tweede advies was om leerlingen zelf te laten kiezen wat ze wilden doen. Ik liet ze kiezen tussen zelfstandig werk uit een boek, zelfstandig werk op de laptop, iets voor zichzelf (zonder storend te zijn) of meedoen met de klassikale les. Die bereidde ik dan extra leuk voor.

Deze klas heeft mij geleerd dat er bovenop zitten niet altijd werkt

Susan van Raamt

De eerste keer had ik een interactieve les over procenten voorbereid. Twee leerlingen kozen ervoor om mee te doen. De rest van de klas deed iets voor zichzelf, maar was rustig en gezellig. De tweede keer had ik twee soorten burenbingo voorbereid. Erg leuk, vond ik zelf. Helaas kozen alle leerlingen ervoor om iets voor zichzelf te doen. Dat was best een domper, mag je weten.

De weken erna haakten er steeds meer leerlingen aan. Richting het einde van het schooljaar deed het merendeel iets aan rekenen tijdens de les. Trots was ik nog niet, maar het vervelende gevoel verdween. Het merendeel van de leerlingen had tenslotte iets geleerd tijdens mijn lesuur.

Nu ik zelf dit soort vragen krijg van collega’s, moet ik hier nog wel eens aan denken. Deze klas heeft mij geleerd dat er bovenop zitten niet altijd werkt. Soms moet je net buiten de gebaande paden lopen om iets te bereiken.