Meer mannen voor de klas

Een oproep voor diversiteit en kwaliteit in het onderwijs

Het is hoog tijd voor verandering in het basisonderwijs. Een recent debat in de Tweede Kamer, geleid door Kamerleden Ceder (CU) en Soepboer (NSC), benadrukte deze noodzaak, gesteund door diverse partijen. De media-aandacht rond dit thema, zoals belicht in de Volkskrant en de Groene Amsterdammer, laat de urgentie zien. Met slechts 13% mannelijke leerkrachten in het primair onderwijs in 2022, is de onbalans duidelijk.

In het basisonderwijs is de afgelopen jaren een duidelijke trend van feminisering zichtbaar, waarbij aanzienlijk meer vrouwen dan mannen werkzaam zijn. Uit de Trendrapportage Arbeidsmarkt Leraren po, vo en mbo 2023 blijkt dat in 2022 slechts 13% van de leraren in het primair onderwijs mannelijk is. Deze trend van feminisering is niet uniek voor het onderwijs. In andere sectoren, zoals de gezondheidszorg en openbare diensten, zien we eveneens een toename van het aantal werkzame vrouwen. Deze verschuiving benadrukt de bredere maatschappelijke ontwikkeling, bekend als de Wet van Sullerot, waarbij de toename van het aantal vrouwen in een bepaalde sector vaak gepaard gaat met veranderende percepties op beroepsstatus en arbeidsvoorwaarden.

Diversiteit en rolmodellen benadrukken

CNV erkent het belang van diversiteit in rolmodellen binnen het onderwijs. Een gemengd team van leerkrachten draagt bij aan een rijkere leeromgeving waarin zowel jongens als meisjes zich herkennen. Het doorbreken van traditionele genderrollen en het tegengaan van het stigma rond het leerkrachtsalaris zijn stappen die wij belangrijk vinden.

Salaris geen drempel meer

De perceptie van een laag salaris in het primair onderwijs, die mannen mogelijk afschrikt, is achterhaald. Uit het SEO Economisch onderzoek naar arbeidsvoorwaarden in de publieke sector blijkt dat in 2022 het gemiddelde bruto uurloon van onderwijsprofessional in het primair onderwijs hoger ligt dan dat van werknemers in vergelijkbare functies in andere sectoren. Het primair onderwijs heeft een flinke inhaalslag gemaakt op het gebied van salaris sinds 2013. Recentelijk bereikte het PO bovendien historische vooruitgang met het dichten van de loonkloof tussen het primair (po) en voortgezet onderwijs (vo). Zoals belicht in het bericht 'Historisch akkoord over dichten loonkloof PO en VO’, is deze belangrijke stap een erkenning van de waarde van onderwijspersoneel, ongeacht het onderwijsniveau waarop zij werken. Een belangrijke mijlpaal in de erkenning en waardering van de cruciale rol van leraren in het vormen van de toekomstige generaties.

Ben jij een gepassioneerde trotse leerkracht? Deel jouw verhaal!

Wij zoeken leerkrachten die hun inspirerende verhalen willen delen om anderen te motiveren, de beroepsgroep te versterken en het onderwijs te verbeteren. Heb je een bijzondere les, een project waar je trots op bent of een mooie ervaring? Laat van je horen!

Ja! Ik deel mijn ervaringen

Aantrekkelijkheid beroep vergroten

Onze Sectorgroep Primair Onderwijs pakt de handschoen op door dit thema als speerpunt voor het komende jaar te kiezen. Met aandacht voor positieve verhalen van mannen in het onderwijs en het activeren van onze mannelijke leden, willen we de aantrekkelijkheid van het beroep vergroten. We nodigen iedereen uit om bij te dragen door ervaringen te delen en deel te nemen aan onze initiatieven. Dit sluit aan bij ons bredere streven naar een eerlijk loon en een werkomgeving die werkt voor iedereen.

Tijd voor actie

Wij als CNV zetten ons in voor een evenwichtigere verdeling van mannen en vrouwen voor de klas. Dit is niet alleen een kwestie van genderdiversiteit, maar ook van kwaliteit in het onderwijs. Wij geloven dat diversiteit in het lerarenkorps bijdraagt aan een rijkere leerervaring voor kinderen, waarin verschillende perspectieven en levenservaringen worden geboden.