Fatsoenlijk cao-bod blijft uit: dinsdag 18 april actie bij Kiwa Apeldoorn

CNV Publieke Diensten organiseert op dinsdag 18 april een werkonderbreking bij certificeringsbedrijf Kiwa Apeldoorn. Reden van de actie is het cao-conflict met de werkgever. Werkgever Kiwa maakte in maart duidelijk dat ze niet van plan was het eindbod te verhogen. Aynur Polat, bestuurder CNV Publieke Diensten: “We vinden het eindbod veel te mager. We onderhandelen al sinds november, maar de werkgever komt niet verder dan een magere 4,5% structurele loonstijging. Met een inflatie van 14,3 % vinden we dat veel te weinig. Wat daarbij steekt is dat Kiwa wel royaal de knip trekt voor prestatie- en winstbonussen voor directie en management. De onvrede bij het personeel leeft breed, we merken dat ook mensen die zich normaal niet tot acties geroepen voelen, nu ook aangeven dat zij het helemaal zat zijn.” Eerder deze week legden ook Kiwa medewerkers in Rijswijk het werk al korte tijd neer.

Kiwa krijgt certificaat van onvermogen

Polat: "We geven deze certificeerder zelf een certificaat van onvermogen. Kiwa weigert te erkennen dat medewerkers het belangrijkste bedrijfskapitaal vormen. De kosten voor klanten zijn wel fiks verhoogd, maar Kiwa vindt het kennelijk niet nodig om de opbrengst van deze prijsstijging te gebruiken om het personeel te compenseren voor hun verlies aan koopkracht. We vinden deze houding op geen enkele manier te billijken." CNV Publieke Diensten wil naast een passende inflatiereparatie ook indexering van de vergoeding voor bereikbaarheidsdiensten, het vastleggen van 5 mei als jaarlijkse vrije dag en een eenmalige energiekostencompensatie van 1000 euro.

De werkonderbreking vindt plaats op 18 april 2023 van 9 – 11 uur op locatie Kiwa Kuipersveld, Wilmersdorf 50, 7327 AC Apeldoorn