Speech Anna de Boer over innovatie

Goed Werk!

Mijn naam is Anna de Boer. Ik ben geboren en getogen in Friesland, ex-topsporter en werk in Amsterdam als onderwijskundige en innovatiecoach op het gebied van digitalisering.

In mijn leven spelen leren en vooruitgang een centrale rol. Vanaf dat ik het mij kan herinneren is mijn motto dan ook: Ik geloof in mogelijkheden. Mijn motto herinnert mij er iedere keer aan om vooral vooruit te kijken in het leven en te genieten van de korte tijd die wij hebben in onze mooie wereld.
Vooruitkijken is niet altijd makkelijk. Zeker niet als het leven even tegenzit. Als ex-topsporter heb ik zware momenten gehad, zowel in het korfbal als in het roeien. Door topsport, maar ook door vele blessures en operaties, heb ik leren vechten. Ik heb geleerd hoe je grenzen kan verleggen, wat doorzetten is, gedisciplineerd leven. En wat ik ook heb geleerd is dat het stellen van ambitieuze doelen je heel ver kan brengen.

Na mijn carrière in de topsport, ben ik innovatiecoach in het onderwijs geworden. Een innovatiecoach focust niet op de problemen of moeilijkheden, maar kijkt vooruit en gaat op zoek naar wat kan. In het onderwijs doen wij precies hetzelfde als in de topsport. We werken samen aan een optimale formule, zodat we kunnen functioneren op het hoogste niveau. En het onderwijs is zo’n fantastische speeltuin!!!

In mijn werk richt ik me op de mogelijkheden van ICT en digitalisering in het onderwijs. Hoe gaan wij ervoor zorgen dat onze nieuwe generaties goed voorbereid zijn op de digitalisering in onze samenleving? Het is een grote uitdaging en de ontwikkelingen gaan snel. Maar WIJ gaan mee! Samen met mijn dierbare collega’s en studenten dagen we onszelf uit en experimenteren we erop los. Het is geweldig om daaraan bij te kunnen dragen. Samen met docenten denk ik bijvoorbeeld na over hoe je digitale onderwijstools inzet in de les om meer interactie te kunnen hebben met studenten.

We zijn ook bezig met innovaties die een stapje verder gaan. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van Virtual reality of Augmented reality. Hoe mooi is het als studenten in een virtuele omgeving situaties of vaardigheden kunnen oefenen die we in ons normale onderwijs niet kunnen creëren? Bijvoorbeeld door het reanimeren van een persoon die op straat neervalt, in plaats van het reanimeren op een pop die in het leslokaal ligt. Of het uitvoeren van een proef in een virtueel laboratorium met supergevaarlijke stoffen en zien wat er fout gaat als het écht fout gaat. In het onderwijs kunnen we deze situaties niet creëren, maar door een VR-bril wel!

Digitalisering versterkt niet alleen ons onderwijs enorm, maar ook ons werk. Het is echt een feestje om mensen te laten inzien dat je werk veel efficiënter en effectiever wordt als je digitale middelen goed inzet.

In mijn werk probeer ik overal kleine bewegingen te starten, bewegingen vóóruit! Al die kleine bewegingen samen zorgen voor één grote innovatiegolf. En laten we eerlijk zijn: ik ben maar een klein puzzelstukje. Ik roei aan de zijlijn mee en vervul mijn taak, maar met alle collega’s sámen zorgen we voor de beweging richting de finish.

De sleutel tot innovatie ligt voor mij in het durven experimenteren en samenbrengen van ideeën. We praten vaak over onszelf, onze eigen passie, onze eigen ideeën. Maar kunnen we niet beter luisteren naar de ander? Onze eigen ideeën kennen we toch al? Ik wil je uitdagen: verbind met elkaar. Durf je kwetsbaar op te stellen, je open te stellen en ook om hulp te vragen als je dat nodig hebt. Er valt zoveel te halen bij de ander! En uit die verbinding ontstaat groei.

En dán komt het leukste gedeelte; ga lekker experimenteren! Niet wachten, maar doen! We leven maar één keer en fouten maken mag! Nieuwe dingen uitproberen brengt ons verder. En het allerbelangrijkste; het maakt ons werk leuk!