'Deze methode stelt eigenaarschap van de leerling in het leerproces centraal'

Noël Cremers (52 jaar) is teamleider van Briant College in Arnhem en nieuw bestuurslid van CNV Schoolleiders. Aan SchoolLeidend NL vertelt hij waarom hij voor het vak van schoolleider gekozen heeft, wat hem inspireert en waar hij met zijn team naartoe werkt.

Waarom heb jij voor dit vak gekozen?

“Tijdens mijn eerste stage-ervaring op een school voor voortgezet speciaal onderwijs, leerde ik dat werken in het onderwijs – en in het bijzonder met deze doelgroep – past bij mijn talenten en persoonlijkheid. Van betekenis zijn voor leerlingen die het moeilijk hebben en oplossingen bedenken buiten de gebaande paden zijn tot op heden mijn drijfveren. Na afronding van de pabo werkte ik als vakdocent op een Lom-mavo, waarna ik doorstroomde als leerkracht in het speciaal onderwijs. Daar haalde ik mijn specialisatie Speciaal Onderwijs in combinatie met Ambulant Begeleider.

Na vijf jaar stroomde ik door naar een vso-school, waar ik reguliere groepen draaide en een volledig praktijkvak inrichtte: detailhandel voor leerlingen op een vso-school. Het vak was zo ingericht dat de leerlingen in het derde jaar de lessen op school in het praktijklokaal volgden en in het vierde jaar les kregen in een buurtsupermarkt. Zo ontstond een stevige verbinding tussen school en praktijk.

Steeds vaker werd ik gevraagd om de directie te ondersteunen en daardoor ontdekte ik dat dit een mooie vervolgstap zou zijn in mijn persoonlijke ontwikkeling. De opleiding tot schoolleider was dan ook een logisch gevolg. Zo kwam ik na een aantal jaren en met de juiste ambitie in de rol van adjunct-directeur terecht als teamleider binnen het praktijkonderwijs met een duidelijke en korte opdracht. Na deze succesvol afgerond te hebben, werk ik inmiddels met veel plezier op het Briant College. Het afgelopen jaar werkte ik al 25 jaar in het onderwijs en daar ben ik best trots op!”

Hoe zorg je ervoor dat je elk jaar beter wordt in je werk?

“Allereerst leer ik in de praktijk van alledag. Ons huidige team is heel divers: collega’s komen van uiteenlopende opleidingen en ook zij-instromers nemen hun eigen kwaliteiten en kennis mee. Daarnaast leren de leerlingen me veel, bijvoorbeeld over hun eigen cultuur en thuissituatie. De school werkt samen met organisaties die elk hun expertise hebben en ik deel graag in hun kennis. Uiteraard houd ik de vakliteratuur bij en volg ik intern de studiedagen en extern nascholing met name op het gebied van leiderschap. Het Briant College is twee jaar geleden een samenwerkingsverband aangegaan met een Zweedse school, die goede resultaten behaalt met de methode ALIS: Active Leadership In School. Deze methode stelt eigenaarschap van de leerling in het leerproces centraal.”

Waar werk jij met je team naartoe en hoe doe je dat?

“Binnen de school rollen we op dit moment de methode ALIS uit. Dat betekent concreet dat acht collega’s de masteropleiding hebben gevolgd en zij hun kennis overdragen aan de mensen op de werkvloer. Dat gebeurt met name tijdens studiedagen, waarop we proberen zo de neuzen dezelfde kant uit te krijgen. Binnen het managementteam werken we samen toe naar meer eigenaarschap: mensen laten doen waar ze goed in zijn en zoeken naar oplossingen in plaats van te blijven praten over zaken waar we tegenaan lopen. Je mag enige professionaliteit verwachten van je collega’s en ze serieus nemen in de taak die voor ze ligt. Onze prachtige visie (en missie) is dan ook: “De leerling wordt uitgedaagd om stap voor stap de verantwoordelijkheid (het eigenaarschap) te nemen voor zijn talentenontwikkeling en het leren van vaardigheden voor zijn leven, zodat hij goed voorbereid is op een volwaardige plek in de maatschappij. Wij coachen iedere leerling in zijn eigen traject bij het behalen van zijn persoonlijke doelen.”

Lef om je hart te volgen en opnieuw voor het onderwijs én voor mijn gezin te kiezen

Noël Cremers

Wanneer toon(de) jij lef in je beroep?

“Op een gegeven moment werkte ik in het speciaal onderwijs in Oss. Ik zocht meer uitdaging, maar wist niet precies op welk gebied. Op dat moment kreeg ik een aanbieding uit de autobranche: ze hadden daar een baan voor mij als senior-verkoper. Die uitdaging ben ik aangegaan vanwege mijn grote belangstelling voor auto’s, maar ook omdat ik binnen het onderwijs niet de kans kreeg een nieuwe uitdaging aan te gaan. Zeker een leuke job met veel uitdagingen bij een van de meest indrukwekkende fabrikanten ter wereld. Met een prachtige bedrijfsfilosofie waarvan ik veel heb geleerd. Na een aantal maanden kwam ik erachter dat ik mijn baan slecht kon combineren met mijn gezin. Hierdoor koos ik ervoor om terug te gaan naar het onderwijs, maar wel met mijn eigen ambities en stip op de horizon. Er was lef voor nodig om uit de vertrouwde onderwijswereld te stappen, maar ook lef om je hart te volgen en opnieuw voor het onderwijs én voor mijn gezin te kiezen.”

Welk verschil maakt jouw leiderschap voor jouw team?

“Mijn rol als leidinggevende neem ik serieus, ik probeer deze af te stemmen op de behoefte van de organisatie en de collega’s waaraan ik leidinggeef. Wat ik erg belangrijk vind, is samen te onderzoeken wat de wensen zijn en de kwaliteiten, maar ook de verbeterpunten en grenzen. Ik kijk graag samen met mijn collega’s in persoonlijke gesprekken wat zij binnen het team nodig hebben en hoe zij in hun kracht komen. Daarvoor maken we vervolgens een passend plan. Daarnaast maak ik me hard om te zorgen dat iedereen in een prettige en veilige werkomgeving kan doen waarin hij of zij goed is.”

Welke leider inspireert jou en waarom?

“De eerste naam die bij me opkomt is Barack Obama. Maar omdat hij zoveel mensen inspireert (en al vaker is genoemd in deze rubriek), zocht ik het dichterbij mijzelf. Niet per se een leider, maar voor mij wel leidend in mijn leven is mijn vader. Hij is altijd mijn grote voorbeeld geweest, al heeft hij helaas fysiek maar kort onderdeel uitgemaakt van mijn leven. Op jonge leeftijd heb ik afscheid van hem moeten nemen. Ik was pas drie, hij 34. Je zult je afvragen hoe iemand die er niet meer is je kan inspireren. Dat kwam met name door de verhalen die ik hoorde over hem vanuit mijn omgeving en door zijn inspirerende kwaliteiten op het gebied van tekenen en schilderen. Mijn vader was een vriend voor velen. Maar ook mijn moeder, die me heeft opgevoed op haar eigen manier, en heeft laten zien dat je – zelfs na het verlies van je man op jonge leeftijd – je leven goed voor elkaar kunt krijgen. Ze heeft mij met beide benen in de maatschappij gezet. Het zijn met name deze twee mensen waar ik mijn inspiratie en mijn drive vandaan haal om altijd door te zetten en mijn stip op de horizon te volgen.”