Erkenning

Ieder jaar ben ik trots op ze. Op onze leerlingen die hun schoolloopbaan bij ons afsluiten. Als de examenkandidaten op de diploma-uitreiking de aula binnenlopen onder luid applaus, zie je ze stralen.

De fase van het funderend onderwijs is afgesloten, bijna voor alle leerlingen met een diploma en anders met een toelatingsbewijs voor beroepsonderwijs. We spreken elke leerling toe, met een grapje, een anekdote en een stevige handdruk van de mentor: fijn dat je bij ons op school was, wat ben je gegroeid en wat heb je het goed gedaan! Ik benadruk in mijn afsluiting dat wie je bent en wat je waard bent niet uit te drukken is in een cijfer of een diploma. Ik hoop oprecht dat we onze leerlingen dat hebben meegegeven, óók degenen die niet geslaagd zijn. Diezelfde boodschap wil ik ieder jaar opnieuw meegeven aan mijn team. Van conciërge tot docent: wat fijn dat je er was, wat heb je veel werk verzet, wat ben ik trots op mijn school en op jullie allemaal. Wat is neergezet, is niet uit te drukken op een beoordelingsformulier of in je urenplaatje.

Dit jaar is er een nieuwe cao afgesloten met een forse loonsverhogingen een stevig budget voor werkdrukvermindering. Mijn teams zijn er blij mee. Tegelijkertijd merk ik in alle gesprekken dat de trots en trouble in het onderwijsvak niet in geld en werkdrukmiddelen zijn uit te drukken. We hebben er in de afgelopen weken meermalen met de teams over gesproken. “Het gaat niet om meer uren,” zegt een medewerker die het water over de schoenen loopt, “het gaat om erkenning.”

Daaraan schort het vaak: de erkenning voor de intensiteit van het vak van de docent. Om er voor iedere leerling te zijn, om te gaan met de toenemende problematiek op school en thuis, het gebrek aan motivatie. Het was na corona trekken en sleuren om leerlingen weer ‘aan’ te krijgen, om ze te laten leren.

Meer handen voor de klas in plaats van meer ogen die komen meekijken

Janine van Drieënhuizen, bestuurslid CNV Schoolleiders

Onze ambitieuze minister wil het taal- en rekenonderwijs op een hoger niveau krijgen. We krijgen hulptroepen om ons te begeleiden en moeten daarvoor subsidie aanvragen. De gemeente biedt programma’s rond de veiligheid op school en wil dat we instrumenten inzetten om tweewekelijks te monitoren of er risico’s zijn. Het samenwerkingsverband wil dat we minder leerlingen doorverwijzen naar het vso en verantwoorden wat onze positie is op de inclusie- ladder. Begrijp me goed: het zijn geen onzinambities of slechte ideeën. Maar ik wil meer handen voor de klas en de groep, in plaats van meer ogen die komen meekijken, monitoren en adviseren.

Mijn eigen werk staat te veel in het teken van het rondkrijgen van de bemensing. Een aantal vacatures is niet in te vullen, dure detacheringsbureaus leveren dure docenten, die niet echt gaan deel uitmaken van een team. Er zijn te veel langdurig zieken die vragen om adequate begeleiding. Kom samen met ons tot een deltaplan om structureel te voorzien in deskundig personeel, vakinhoudelijk, pedagogisch en ondersteunend, om deze klus te klaren. En geef mensen in het onderwijs de erkenning dat hun werk van onmisbare waarde is voor onze samenleving.