'Mijn leiderschap kenmerkt zich door het geven van ruimte, verantwoordelijkheid en autonomie'

"Ik zie het als mijn roeping om ervoor te zorgen dat de kinderen zich op onze school zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen in een veilige, pedagogische en didactische leeromgeving." Mark Mondé (51 jaar) is directeur van De Wegwijzer in Soest.

Waarom heb jij voor dit vak gekozen?

Mijn naam is Mark Mondé en ik werk sinds 1 augustus 2018 als directeur op basisschool De Wegwijzer in Soest. Ik ben in 1995 begonnen als leerkracht van verschillende groepen. Ik heb met veel plezier gewerkt op een katholieke basisschool in Maarssen. Eerst als leerkracht van voornamelijk de groepen 6 tot en met 8 en de laatste zes jaar werkte ik er als directeur. Ik kom uit een onderwijsfamilie. Het onderwijs zit in mijn bloed.

Ik zie het als mijn roeping om ervoor te zorgen dat de kinderen zich op onze school zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen in een veilige, pedagogische en didactische leeromgeving. Mijn uitgangspunt daarbij is dat het gedrag van de leerling wordt bepaald door het gedrag van de leerkracht. “De leerkracht doet ertoe.” Een uitspraak van mijn vader, die als directeur van een basisschool mijn grote inspirator is.

Ik richt mij daarom op de ontwikkeling van medewerkers. Door te inspireren, de kwaliteiten van medewerkers te verbinden en daar waar nodig te sturen, zorg ik ervoor dat er een samenwerkend en lerend team ontstaat. Daarnaast zie ik het als mijn taak om de samenwerking en verbinding tussen het kind, de ouders, de school en de omgeving zo optimaal mogelijk te laten verlopen.

Hoe zorg je ervoor dat je elk jaar beter wordt in je werk?

Binnen onze Stichting Katholiek Onderwijs Soest-Soesterberg (SKOSS) is er veel collegiaal overleg en volgen we een gezamenlijk traject ‘Persoonlijk leiderschap’ en ‘Pedagogisch leiderschap’. Ook neem ik deel aan een intern auditteam, waarmee wij onze scholen bezoeken. Heel leerzaam.

Waar werk jij met je team naartoe en hoe doe je dat?

Samen met het team werken we aan een professionele leeromgeving. Hierbij leren we van en met elkaar, vormen we leerteams en leren we in bouwteams.

Het gedrag van de leerling wordt bepaald door het gedrag van de leerkracht

Mark Mondé, schoolleider in Soest

Wanneer toon(de) jij lef in je beroep?

In mijn ontwikkeling toonde ik voor mijzelf lef om van leerkracht naar directeur te groeien. De stap om uit de klas te gaan en collega’s aan te sturen vond ik in het begin best spannend. Nu geniet ik elke dag van de ontwikkeling van mijn medewerkers en wat zij voor de leerlingen in de school betekenen en bijdragen aan hun ontwikkeling.

Welk verschil maakt jouw leiderschap op jouw school?

Mijn leiderschap kenmerkt zich door het geven van ruimte, verantwoordelijkheid en autonomie. Leerkrachten kunnen groeien en zich elke dag weer ontwikkelen tot goede leerkrachten, onderwijsassistenten en medewerkers.

Welke leider inspireert jou en waarom?

Mijn vader inspireerde mij als persoon. Van zijn leiderschap heb ik niet veel meegekregen. We praatten wel veel over het onderwijs. Helaas heeft hij niet mee mogen maken, dat ik in zijn voetsporen ben getreden.