Dialoogsessies over mentale gezondheid leerlingen

Wat kun jij als professional in het voortgezet (speciaal) onderwijs doen om leerlingen na een veelbewogen coronatijd weer te motiveren en activeren? Die vraag stond centraal tijdens twee dialoogsessies onder de noemer Hoe krijgen we onze leerlingen weer ‘aan’

In de sessies stond welbevinden, motivatie en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen centraal. Naast inspiratie uit de onderwijspraktijk en praktische tips hoe hiermee aan de slag te gaan, zijn de deelnemers in deelsessies samen in gesprek gegaan. De opbrengsten van de deelsessies worden geanalyseerd en vormen de input voor vervolgactiviteiten. Wat weten we dat werkt vanuit de wetenschap? Vanuit verschillende perspectieven moet worden gekomen tot bruikbare oplossingen om onze leerlingen te helpen.

Het plenaire deel van de tweede sessie, met bijdragen van leraar Martijn Tromp en opvoedkundige en kinderpsycholoog Tischa Neve, is nu terug te kijken.

Bijgevoegd ook een verslag van beide webinars, georganiseerd vanuit de Kenniscommunity OCW met deelname van CNV onderwijs. De eerste sessie betreft probleemverkennende tips, de tweede meer oplossingsgerichte tips voor in de eigen klas.