Het is weer zover!

Laat ik met iets positiefs beginnen. Dat is niet zo moeilijk voor iemand bij wie het glas meestal vol is of zelfs overloopt. Ons mooie magazine is nieuw vormgegeven! Ik ben er blij mee! Hulde aan de redactie! Gelukt: positief begonnen. Maar een aantal kritische kanttekeningen kan ik jullie, als bij het onderwijs betrokken medeleidinggevenden, niet onthouden.

Want het is weer zover:

  • een nieuwe minister van onderwijs. Dat is op zich niet zo’n probleem, maar…
  • … met (helaas) weer een nieuw MASTERplan! Jawel! Want lezen, rekenen en taal (lees ‘bijna alles’) moet veel beter. Quote: “Er komen speciale teams met onderwijsexperts, die scholen gaan helpen om basisvaardigheden als lezen en rekenen bij leerlingen te verbeteren. Dat is de kern van een grootschalig plan van minister Dennis Wiersma.” Je zou toch denken: dat kan niet waar zijn?! Leef ik in het sprookjesbos? Maar nee, het is echt weer zover…
  • teams gaan tienduizenden kinderen helpen. Vele extra mensen worden… ehh…. waarvandaan gehaald ook alweer? Een basisschoolleerling kan uitrekenen dat dit, gezien de onderwijsarbeidsmarkt, geen structurele bijdrage aan goed onderwijs zal opleveren.
  • bovendien is met de voorafgaand aan dit MASTERplan breed uitgemeten kritische noten uit ‘DE staat van HET onderwijs’ ons werk op onze scholen en de sector waar wij trots op willen zijn, weer over één kam geschoren.

Het is dus weer zover. In een eerdere CNVStandpunt heb ik al eens het rapport Dijsselbloem aangehaald. Dit rapport heeft pas de tienerleeftijd bereikt, maar de wijze lessen lijken helaas vergeten. Is het wéér zover dat men even vergeet dat de meeste onderwijsmensen zich met heel hun wezen inzetten voor het beste onderwijs? Het is toch overduidelijk dat het enorm helpt bij het voorkomen van dalende onderwijsopbrengsten, als er voldoende docenten zijn? Nog iets positiefs: gelukkig zijn de salarissen in het primair onderwijs voor bijna iedereen enorm vooruitgegaan.

Die basis moet op orde komen; dat is wat de sector nodig heeft

Marco de Jong, bestuurslid CNV Schoolleiders

Maar het lerarentekort wordt daarmee niet even snel weggetoverd. Bij een aantrekkelijk beroep hoort, naast een prachtig ambacht en een fatsoenlijk salaris, ook erkenning van kwaliteiten en capaciteiten, ruimte (= tijd, = voldoende personeel) voor goede voorbereiding en analyse en ruimte voor deskundigheidsontwikkeling, zodat alle bekwame onderwijsmensen hun werk nog beter en enthousiaster kunnen uitvoeren. Die basis moet op orde komen; dat is wat de sector nodig heeft.

Overigens vind ik meer regie op het aantal ingehuurde ‘externe deskundigen’ en op de onderwijsmiddelen wel goede elementen. Mijn zwart-wit voorstel: verbied de inhuur van externen voor alles wat het primaire onderwijsproces betreft en spreek met uitgeverijen van (digitale) onderwijsmiddelen maximale bedragen af.

Beste minister Wiersma, ik heb al eens met een van uw voorgangers, Sander Dekker, verbaal de degens gekruist over zijn onzalige idee dat leerlingen zo snel mogelijk de basisschool doorgeduwd moesten worden, waarna ze vervolgens zo ‘hoog’ mogelijk moesten uitstromen… Gelukkig waarderen we ondertussen ook goed praktisch onderwijs van hoog niveau. U hebt uw mailadres dennis@minocw.nl gegeven, daarom stuur ik u dit Standpunt. Graag ga ik met u in gesprek over wat het onderwijs écht nodig heeft.