Letterrijtjes als geheugensteuntje

Met al mijn ervaring in het onderwijs weet ik dat de onderwijsterminologie overloopt van de afkortingen. Als we nieuwe collega’s krijgen bij de inspectie, blijkt dat onze organisatie er ook wat van kan. Ongemerkt ga je ze eigen maken. En dat is ook zo met de letterrijtjes die ik tegenkom op scholen. De mooiste vind ik de alliteraties. Het afgelopen kwartaal kwam ik er heel wat tegen: CCC, DDDD, HHH, RRR(R), VVV(V), WWW en voeg ik zelf III-I toe.

De CCC sprak mij direct aan. Lang geleden leerde ik SMART-doelen te stellen. Ik vond het ‘slim’ gevonden; Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Tijdens mijn schoolleidersopleiding maakte ik er SMARTI van, omdat ik de I van inspiratie belangrijk vond. Toen ik er daadwerkelijk mee moest werken, merkte ik dat ik het toch lastig vond en kwam ik op CHI-doelen (Concreet, Haalbaar/Herkenbaar en Inspiratie, waardoor Iedereen eraan wil werken). De CHI-doelen heb ik als stokpaardje gedeeld op veel scholen waar ik als inspecteur kwam, wanneer ik merkte dat men het moeilijk vond om concrete doelen te formuleren. Maar onlangs kwam ik dus de CCC tegen: Concreet, Compact en Controleerbaar. Ik vind hem mooi en volgens mij helpt die ook.

DDDD is een letterrijtje dat ik inmiddels heel vaak tegenkom als het gaat om het analyseren van gegevens: Data, Duiden, Doelen & Doen. Wat heb je voor gegevens, welke betekenis geef je eraan en wat wil en kun je vervolgens daarmee doen? De HHH en RRR kende ik van vroeger. Hart, Hoofd en Handen en Rust, Reinheid en Regelmaat. Later bij mijn werk in de expertgroep innovatief onderwijs kwam ik RRR tegen als Richting, Ruimte en Regie. Toen voegde ik daaraan toe de belangrijke R van Reflectie. Waar wil je naar toe, Welke ruimte biedt dat en Wie doet wat? Eigenlijk is RRR dus ook WWW. Maar daarbij komt de vierde W=R: Wat leer ik hiervan, de Reflectie. Onlangs kwam ik de R’en met de vierde R erbij tegen op een innovatieve school.

De drie W's vind ik mooi voor het observeren in de klas

Inspecteur M@rk

In verschillende schoolplannen las ik de VVV: Verbinden, Vertrouwen en Verantwoorden, maar ook als Verkennen, Verbinden & Verantwoorden. Daarnaast kwam ik ook een mooi kwadrantenfiguur met vier V’s tegen als evaluatie van een schoolplan: Verwijderen, Vasthouden, Veranderen, Versnellen. Het zijn letterrijtjes die nu in mijn hoofd zitten en die ik vast nog eens in een gesprek met een directeur terughaal als ik het over een schoolplan heb.

De drie W’s vind ik mooi voor het observeren in een klas. Die had een schoolleider als leidraad bij een coaching gesprek: Wat zie je, Waarom gebeurt dat en Wat ga je ermee doen. Ook leuk om te gebruiken in de opleiding van nieuwe inspecteurs. Ik merk dat het helpt om zulke letterrijtjes als geheugensteuntje in je hoofd te hebben. Vandaar dat ik bedacht heb, wat wil ik in mijn professie zijn? Een Inspirerende, Innovatieve, Interactieve Inspecteur. Ik hoop dat besturen, scholen en collega’s mij zo ervaren als III-I.