'Samen voelen we ons sterker, dat geeft meer lef'

Annemieke van de Krift en Bianca Zoete zijn nu bijna twee jaar samen schoolleider van SBO De Springplank. Een school met een hoofdlocatie in Harderwijk en een dislocatie in Zeewolde. De Springplank is onderdeel van Educare Harderwijk. "Samen voelen we ons sterker, dat geeft meer lef."

Waarom hebben jullie voor dit vak gekozen?

Annemieke en Bianca zijn nu bijna twee jaar schoolleider. Voor Bianca kwam het op haar pad. “Ik was locatieleider in Zeewolde en intern begeleider, maar juist schoolontwikkeling leek me een leuke uitdaging.” Annemieke en Bianca kenden elkaar al als collega’s. Toen de vorige directeur met pensioen ging, werden zij beiden gepolst. Fulltime directeur hoefde niet voor Bianca en Annemieke, maar samen zagen ze het als een mooie uitdaging. Ondanks dat ze dachten dat ze veel hetzelfde zouden zijn, bleek dat ze elkaar juist aanvulden. Hun eerste reactie is vaak wel hetzelfde, dat is handig voor het team. Collega’s geven terug dat ze merkbaar op één lijn zitten, het duo wordt niet tegen elkaar uitgespeeld. Ze werken met OneNote en overleggen veel; zodat ze van elkaar weten wat er is gebeurd en gedaan. Dinsdag werken Annemieke en Bianca samen, onder andere aan schoolontwikkeling. Annemieke: “Samen voelen we ons sterker, dat geeft meer lef. We trekken de stoute schoenen aan en gaan het gewoon doen.”

Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie elk jaar beter worden in jullie werk?

Allereerst gewoon in de reflectie op hun werk, soms ook externe begeleiding en vooral ook samenwerken. “Door op de dinsdagen samen te werken, te kijken en kritisch te praten komen we verder. Door nieuwe ideeën samen goed door te spitten en te toetsen wat het zou kunnen opleveren, komen we tot een betere werkwijze. In de overweging om ontwikkelgesprekken te gaan voeren, hebben we uiteindelijk gekozen de term beoordelingsgesprekken te laten staan en met de collega’s hun ontwikkelingsmogelijkheden te bespreken.”

Ook in het directieberaad wordt samen geleerd. Op dit moment lezen ze het boek Onderwijs vraagt leiderschap van Alex de Bruijn en Dick Both e.a. Iedere directeur of directeursduo bereidt een hoofdstuk voor met gespreksvragen. Dat draagt bij aan de professionele cultuur in het directieberaad. Soms wordt een externe ingevlogen over specifieke onderwerpen.

Waar werken jullie met het team naartoe en hoe doen jullie dat?

“We zijn bezig met opbrengstgericht werken. Daar kunnen we denk ik altijd meer winst behalen”, vertelt Bianca. Daarbij hoort van alles: data analyseren, doelgericht werken, het doelgroepenmodel, de professionele cultuur. De duo-directie heeft met het team tien gouden regels opgesteld, waaronder het stellen van de juiste vragen aan elkaar. Je kunt op de Springplank opbrengstgericht werken nooit los zien van de sociaal-emotionele ontwikkeling, dus wordt ook ingestoken op traumasensitief lesgeven.

“Voorheen was het jaarplan iets wat niet erg leefde binnen het team. Wij proberen de samenhang te laten zien: waar komen dingen vandaan en wat willen wij als team met elkaar oppakken? We vinden het belangrijk dat we het samen doen. Werkgroepen hebben bijvoorbeeld een kort filmpje gemaakt van waar we staan. Collega’s vonden dat een leuke manier om geïnformeerd worden”, vertellen Annemieke en Bianca. Beide dames merkten wel dat ze wat ambitieus waren in het aantal doelen. Onder begeleiding van de ‘Lerende Schoolleider’ brengen ze meer focus door hun visie en missie te herijken.

De kracht van duo-directie is niet alleen te vinden in de moeilijke dingen, maar juist in de successen samen vieren!

Annemieke van de Krift en Bianca Zoete

Wanneer tonen jullie lef in jullie beroep?

Met ontwikkelingen als een observatiegroep in Harderwijk of een ondersteuningsgroep in Zeewolde. Bianca vertelt: “Het blijft altijd een uitdaging, maar we kijken wat we als school kunnen bijdragen en gaan het dan gewoon proberen. Bij elke vraag denken we mee over een oplossing, dat motiveert ons, vooral als het bijdraagt aan betere mogelijkheden voor de kinderen.” Lef hebben is ook vertrouwen hebben in het team en dingen durven los te laten. "Met de handpalm naar boven gedraaid: we zijn er wel en geven kaders."

Welk verschil maakt jullie leiderschap op jouw school?

Collega’s vatten dit in één woord samen: betrokkenheid. Ze zijn echt betrokken bij de collega’s persoonlijk en lopen elke ochtend even langs alle collega’s om te horen wat er speelt en hoe ze erbij staan. Dat geldt ook voor betrokkenheid bij de klassen, bij wat er leeft en waar ondersteuning nodig is. “Nieuwe collega’s ervaren het als heel prettig dat we meedenken als er iets is met een kind. Maar, soms doen we wel de deur even dicht om te kunnen werken.”

Welke leider inspireert jullie en waarom?

Beiden worden niet echt geïnspireerd door specifiek één persoon, maar wel door verschillende quotes van namen als Roosevelt, Mandela en Charlie Mackesy. Bijvoorbeeld: ‘Wat is jouw beste ontdekking, vroeg de mol. Dat wie ik ben genoeg is, zei de jongen.’ “Dat is ook hoe we naar de kinderen willen kijken.” Of deze van Theodore Roosevelt: ‘Je kunt beter proberen om uitdagende doelen te behalen, zelfs als het bij een glorieus mislukte poging blijft. Anders behoor je bij de groep mensen die een grijs leven leiden, omdat ze niet voor hun dromen durven te gaan en dus nooit enige winst of verlies zullen kennen. De groep zal zichzelf nooit de kans gunnen dit te veranderen of iets te bereiken.’ “Dat past echt bij hoe wij het doen. Gaat het een keertje fout, dan geeft het niet. Kinderen en collega’s mogen fouten maken,” vertellen Bianca en Annemieke, “anders leef je niet.”

Ze sluiten af met een statement over hun gezamenlijk leiderschap: “De kracht van een duo-directie is niet alleen te vinden in de moeilijke dingen, maar juist in de successen samen vieren! Samen nagenieten van een studiedag maakt het werk zoveel fijner met een duo dan alleen.”