Al het nieuws

PostNL moet zelf van de Dag van de bezorger een feestje maken

Presentator Arjan Lubach maakte dinsdagavond in zijn programma De Avondshow korte metten met de campagne ‘Dag van de bezorger’. Waarbij de bezorgdienst klanten oproept om op 9 maart de bezorgers die bij PostNL werken (van Mail, Pakketten en Logistiek) extra in het zonnetje te zetten. Volgens PostNL is er veel animo onder zakelijke klanten om een depot in het zonnetje te zetten en de bezorgers te bedanken met een leuke actie of kleinigheidje. Volgens de werkgever moet de hardwerkende postbezorger dus bij de klant zijn voor waardering.

Als vakbond én zakelijke klant van PostNL zijn wij op 9 maart niet welkom op de feestelijk aangeklede werkvloer. Wij mogen onze leden en hun collega’s niet trakteren op iets lekkers en informeren over het loonbod van hun werkgever. Wellicht dat de werkgever bang is dat werknemers ontdekken dat een cao geen ballast is waar allerlei onzin in zit.

Cao-onderhandelingen met PostNL
CNV praat sinds oktober vorig jaar met bonden en werkgever over een nieuwe cao Postbezorgers. We zijn halverwege de onderhandelingen en PostNL wil niet verdergaan dan een loonstap van 2,5%. Veel bezorgers verdienen nauwelijks meer dan het minimum, een magere 11 euro per uur. Door de sterk stijgende inflatie verandert een loongroei van 2,5% in inkomensachteruitgang. Waarderen is investeren, dit willen wij terugzien in een koopkrachtverbetering voor postbezorgers plus een reële loonstijging.

Andere verbeteringen in de arbeidsvoorwaarden die op tafel liggen: een doorbetaalde pauze van 10 minuten, een tegemoetkoming in de vakbondscontributie en een eindejaar- en maandagtoeslag. PostNL wijst die voorstellen af en vindt de kosten daarvoor te hoog! Dit terwijl het post- en pakketbedrijf over 2021 fors meer winst maakte*.

Ook slaagt PostNL er niet in om meer bezorgers een vast contract aan te bieden. Slechts 25% van de pakketbezorgers werkt in loondienst van PostNL. Van de PostNL-pakketten wordt 70 procent bezorgd door zo’n 600 onderaannemers. Vaak bedrijven met 5 tot 25 man personeel en een aantal bussen. Deze bezorgers profiteren niet van cao-afspraken en een winstuitkering.

CNV roept PostNL op om te investeren en van de Dag van de bezorger een feestje te maken.
Een loonbod moet niet alleen fatsoenlijk zijn, het moet ook bijdragen aan koopkrachtbehoud. Maak van de ‘Dag van de bezorger’ een feestje en kom op 9 maart met een loonbod dat uiting geeft aan waardering voor bezorgers. De bezorgers verdienen het om na de waardering voor hun inzet tijdens de coronacrisis ook te profiteren van gemaakte winst en economische groei.

* Het post- en pakketbedrijf maakte over 2021 fors meer winst.
Door corona werd er meer online gewinkeld en werd een recordaantal van 384 miljoen pakketten bezorgd. Ook was PostNL verantwoordelijk voor het bezorgen van de coronapost zoals uitnodigingsbrieven voor vaccinaties. Aandeelhouders reageren verheugd. Het bedrijf meldde maandag een dividend uit te keren aan aandeelhouders en voor 250 miljoen euro eigen aandelen in te kopen. Personeel dat onder de cao valt ontvangt 2% winstdeling. De zelfstandige ondernemers die PostNL inhuurt voor het bezorgen van pakketten zijn niet blij. Zij hebben het tarief per bezorging vorig jaar met 25 cent zien dalen.