De gesprekskaart: nieuw hulpmiddel om dialoog tussen werkgever en werknemer te verbeteren

Wat heb je als werknemer nodig om gemotiveerd, gezond, vakbekwaam en productief aan het werk te blijven? En hoe kun je als werkgever daarbij helpen? Om hier goed inzicht in te krijgen is de gesprekskaart ontwikkeld: een handig hulpmiddel voor het voeren van een opbouwend gesprek tussen de werknemer en de leidinggevende. Bedoeld om alle zaken te bespreken die van invloed zijn om professioneel en met plezier te kunnen werken.

Keuze uit veel vragen


De gesprekskaart bestaat uit een overzicht met verschillende soorten vragen. Zowel de situatie op de werkvloer, als de talenten, wensen en omstandigheden van de medewerker komen zo aan bod. Jij en je en leidinggevende kunnen die vragen kiezen, die het beste passen bij de situatie en daarover in gesprek gaan.

De vragenlijst is tot stand gekomen na overleg met werkenden uit verschillende doelgroepen en ook door hen getest.

Combineren met functioneringsgesprek


Het is goed mogelijk om de vragen van de gesprekskaart te gebruiken tijdens je jaarlijkse functioneringsgesprek of jaargesprek. Vragen zoals “Hoe is je energieniveau tijdens en na je werk?, Hoe kunnen we nog beter gebruikmaken van jouw sterke punten?, Zijn de praktische werkomstandigheden en faciliteiten voor jou in orde?, Krijg je voldoende erkenning en waardering?, Kun je je huidige werk de komende jaren vitaal blijven doen?”, kunnen je helpen om een goed gesprek makkelijker te maken.

De gesprekskaart is ontwikkeld door SSSFH, CNV Zorg & Welzijn en sociale partners.

Download de gesprekskaart: deze vind je hier in kleur en zwart-wit.