Innoveren op de werkvloer: experimenteer met "Design Thinking"

Een idee... en dan? Innoveren is veel meer dan toffe ideeën bedenken. Het is pas innovatie als je het idee ook uitvoert en in de praktijk brengt. Maar om zover te komen, volg je een aantal stappen. Eén daarvan is het idee uitvoerig testen. En dat begint met een pitch voor een testpanel, waarin mensen zitten die daadwerkelijk met jouw innovatieve idee aan de slag zouden gaan in de praktijk. Dit levert feedback op voor de volgende stap in de testfase: het experiment!

Je weet bij een beginnend innovatietraject wel waar je heen wilt, maar de weg naar de uitvoering van je idee kan nog troebel zijn. Valkuilen liggen op de weg, zoals te groot en te complex denken. Een belangrijke stap in het proces van Design Thinking, de methode die gebruikt wordt bij de Innovatie Boost, is dan ook Prototyping. In de prototypefase richt je je op het testen van verschillende onderdelen van je innovatieve idee. Het motto is daarbij:

FAIL EARLY AND FAIL OFTEN".

Een voorbeeld van een experiment

Laten we een voorbeeldcasus nemen:

Het is gevaarlijk voor voetgangers om over te steken, omdat automobilisten te snel rijden en niet stoppen voor het zebrapad. We willen ervoor zorgen dat dit een veilige oversteekplaats wordt. Het grootste probleem is dat automobilisten het zebrapad vaak pas opmerken als het te laat is.

We brainstormen over de vraag: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat alle auto's stoppen bij het zebrapad?

Een van de gekozen oplossingen is het Disco Zebrapad. Het Disco Zebrapad heeft ingebouwde luidsprekers en lampen. Wanneer een voetganger wil oversteken, wordt luide dansmuziek afgespeeld en knipperen gekleurde discolichten. Hierdoor wordt het voor automobilisten heel duidelijk dat een voetganger het zebrapad wil gebruiken. Het Disco Zebrapad zorgt voor maximale zichtbaarheid van het zebrapad en trekt positieve aandacht voor overstekende voetgangers.

Deze oplossing is gebaseerd op enkele aannames, zoals: automobilisten zullen stoppen als ze licht en geluid horen, het discodans-effect zal positieve aandacht trekken, en voetgangers zullen zich veiliger voelen bij het oversteken.

Onderzoek of de aannames kloppen

Voor het succes van dit idee is het van cruciaal belang om te onderzoeken of automobilisten daadwerkelijk zullen stoppen. Je kunt ervoor kiezen om dit in de experimentfase te onderzoeken. De onderzoeksvraag is dan: Zijn automobilisten eerder geneigd om te stoppen voor een zebrapad met licht en geluid dan zonder deze signalen?

Je kunt muziek laten spelen en/of lichten laten knipperen bij een aantal zebrapaden wanneer een voetganger wil oversteken en dan noteren hoe vaak een auto stopt. Vervolgens kun je dezelfde tijdsperiode observeren bij zebrapaden zonder licht en geluid en de resultaten vergelijken. Hiermee verzamel je kwantitatieve gegevens. Om je onderzoek te verrijken, kun je ook enkele automobilisten vragen stellen over hun ervaring met het licht en geluid en de redenen om wel of niet te stoppen.

Met een dergelijk experiment kun je in korte tijd en met minimale kosten zien of de oplossing kans van slagen heeft.

Kennisfestival CNV Innovatie Boost

Op 3 april 2024 is het inspirerende kennisfestival van de CNV Innovatie Boost. Jij kan erbij zijn! Meld je snel aan (plaatsen zijn beperkt).