Innoveren op de werkvloer: het belang van de HKW-vraag

Innoveren begint met een probleemverkenning. Als de probleemverkenning is gedaan... wat dan? Dan gaan we door naar de volgende fase: het brainstormen. Mits het probleem helder is. Om het helder te krijgen formuleren we eerst een Hoe-Kunnen-We-vraag; de HKW-vraag. Die vraag vormt de kern voor de brainstormsessie.

CNV Innovatie Boost

Met de CNV Innovatie Boost werken we samen met innovatiebegeleiders en 4 organisaties in de sectoren onderwijs en zorg en welzijn. Waaraan? Aan belangrijke vraagstukken die vragen om een concrete, direct toepasbare oplossing die draagvlak heeft in de werkorganisatie. Eén fase van innoveren op de werkvloer is de brainstormfase. En een belangrijk onderdeel daarvan is komen tot een goede HKW-vraag.

5 eisen voor een goede HKW-vraag

Vanuit de HKW-vraag gaan we innovatieve ideeën bedenken. Onderschat de HKW-vraag daarom niet. Het is belangrijk dat je er enthousiast van wordt en dat hij prikkelt tot vernieuwende ideeën. Een goede HKW-vraag voldoet aan de volgende eisen:

  1. Hij is concreet: lekker to the point
  2. Duidelijk: de vraag heeft een werkwoord en een onderwerp
  3. Energiek: er moet een uitdaging inzitten
  4. Kort en bondig: vermijd komma’s en houd het echt bij één kernzin
  5. Leuk: vermijd vakjargon, zelfs een kind van 11 wordt er blij van

Slechte en goede voorbeelden HKW-vragen

Een voorbeeld van een gewone startvraag is:

Hoe kunnen we op een efficiënte en effectieve manier zorgen dat alle leerlingen rustig en geluidloos door de gang naar hun volgende lokaal lopen?

Efficiënt en effectief zijn niet alleen vage termen, het zijn er ook nog eens twee. Een betere zin en dus HKW-vraag is:

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat alle leerlingen muisstil door de gang lopen?

Een ander voorbeeld:

Hoe zorgen we ervoor dat alle partners in de keten elkaar goed weten te vinden en we samen optrekken richting één doel?

Een betere concrete zin en dus HKW-vraag is:

Hoe worden we kampioen samenwerken?

Super simpel is juist de bedoeling

Het voelt wellicht wat vreemd om te starten met een super simpele ambitieuze vraag. Dit doen we bewust, zodat er ook echt energieke vernieuwende ideeën oppoppen. De context en achtergrond van het vraagstuk benoemen we echter wel. Dit wordt toegelicht door de probleeminbrenger. Want op deze manier zorg je ervoor dat de deelnemers in de sessie allemaal in dezelfde film zitten.

Wil je meer tips en inspiratie over innoveren op de werkvloer? Meld je aan voor de CNV Innovatie Boost nieuwsbrief.

Direct meer tips ontvangen?

Wil je direct meer tips ontvangen over bijvoorbeeld het probleem als een baas ontrafelen voor een meesterlijke brainstormsessie? Vraag het gratis E-magazine van de CNV Onderwijs Boost aan.