‘Met het ontworpen spel gaan we nu in gesprek met jongeren’

Matthijs Goldberg van het Alfa-college in Groningen over de CNV Innovatie Boost

De CNV Innovatie Boost is hét innovatietraject van CNV om een doorbraak te realiseren in jouw organisatie. Na een succesvolle Onderwijs Boost vorig jaar deden er dit jaar ook organisaties mee uit de sector zorg en welzijn en heet het traject Innovatie Boost in plaats van Onderwijs Boost. In vier maanden tijd gaan de deelnemers van hun probleem onderzoeken naar brainstormen, experimenteren en het daadwerkelijk uitrollen van hun oplossing in hun organisatie. CNV blikt met een deelnemer van vorig jaar terug op het traject en vraagt naar het huidige opgeleverde resultaat in de praktijk.

Matthijs Goldberg is HRM-medewerker en projectleider vanuit de school voor de Onderwijs Boost. ‘Wij hadden al meer dan de andere deelnemers een idee voor ogen. Toch hielp het innovatietraject van CNV ons enorm. Zo hielp het bij de stap-voor-stapplanning én was het erg handig om via het traject externen bij elkaar te krijgen om bij ons idee te betrekken. Die frisse blik van de externen, andere deelnemers én innovatiebegeleiders was erg leuk en waardevol.’

Wat was het vraagstuk?

Het Alfa-college biedt mbo-opleidingen voor jongeren én volwassenen, maar toch is er een groep dat tussen wal en schip valt. Zoals de groep jongeren die uitstroomt van het praktijkonderwijs of speciaal onderwijs, en niet altijd de stap naar het mbo maakt. Soms heel bewust, omdat ze dat niet willen of kunnen, of omdat ze naar een dagbestedingsplek gaan. Goldberg: ‘Maar er is ook een groep die wel naar het mbo zou kunnen, maar dit niet doet omdat de drempel te hoog is. Ze vinden het bijvoorbeeld lastig om in een grote klas te zijn, in een groot schoolgebouw te komen, ze zien op tegen bepaalde vakken of zijn bang dat er onvoldoende begeleiding is. Daardoor stopt eigenlijk de ontwikkeling van die jongeren. En dat is zonde. Want sommigen hebben wel een ontwikkelingsbehoefte en zouden dus graag onderwijs volgen. Maar het huidige onderwijssysteem biedt daar te weinig mogelijkheden voor. Dat wilden wij vanuit het Alfa-college veranderen met onze vraagstelling voor het innovatietraject van CNV. Onze vraagstelling? “Hoe kunnen wij deze jongeren tóch gepaste onderwijsmogelijkheden bieden als zij daar behoefte aan hebben?”’

Welke oplossing bedachten jullie?

Goldberg: ‘We bieden een opleiding, waarbij deze jongeren per week twee dagdelen leskrijgen op de locatie van een dagbestedingsplek. Ze gaan dan aan de slag met docenten van het Alfa-college. Ze volgen allemaal de entreeopleiding op niveau 1: BBL Assistent Dienstverlening. Een mbo-diploma is niet per se het einddoel. Dat is ook het mooie van deze onderwijsmogelijkheid. Als een mbo-diploma er niet in zit – en dat kan – dan krijgen de jongeren bijvoorbeeld een certificaat of praktijkverklaring. Het gaat erom dat ze zich überhaupt kunnen ontwikkelen. Dat vinden wij het belangrijkst.’

Hoe ver is het Alfa-college nu?

‘We zijn nu bezig met het werven van jongeren die zich willen ontwikkelen en ook geschikt zijn om mee te doen aan het opleidingstraject. We hebben hiervoor mooie flyers gemaakt en maakten tijdens de testfase van het innovatietraject van CNV een intakespel. Hiermee wilden we jongeren enthousiast maken en goed te weten komen wat de begeleidingsbehoefte is; dat was een tussendoel van ons traject. We ontwierpen een memoryspel met op de kaartjes allerlei afbeeldingen en onderwerpen. Als je de juiste setjes bij elkaar hebt gevonden, dan kun je daarover in gesprek gaan. Wat heel tof is: een groep vormgevingsstudenten van het Alfa-college heeft dit memoryspel uiteindelijk verder uitgewerkt en vormgegeven. Het ziet er nu top uit. Met dit spel gaan we momenteel in gesprek met jongeren die een opleiding zouden willen volgen. We willen met een kleine groep van zo’n tien jongeren starten.’

Hoe kijk je nu terug op het innovatietraject?

‘Ik heb het Innovatie Boost-traject als erg leuk ervaren. Je wordt met frisse blik meegeholpen en het was leuk om de fases en ideeën van andere trajecten mee te krijgen. Ook de innovatiebegeleiders, waarmee we veel contact hadden, hebben ons goed geholpen. Met name met hun werkvormen en creatieve kijk op dingen. Nu hadden wij al een idee in ons hoofd, maar zeker als je er blanco ingaat, met alleen een vraagstuk of einddoel, helpt dit innovatietraject van CNV je enorm. Bij ons heeft het onze projectgroep nóg meer samengebracht en is ons team groter geworden. Mijn tip voor mensen die willen innoveren of veranderen binnen hun organisatie? Kijk heel kritisch naar je vraagstuk: wát is nu echt de vraag; waarmee wil je nu echt aan de slag gaan? En begin met een zo klein mogelijk probleem om op te lossen óf pak een tussendoel als je een groter einddoel voor ogen hebt.’

Benieuwd naar de verhalen van dit jaar?

Sluit je ook aan!

Word nu lid voor slechts € 24 voor de eerste 6 maanden. Je profiteert meteen van alle lidmaatschapsvoordelen.

  • Hulp bij professionele ontwikkeling
  • CNV Extra voordeelprogramma
  • Juridische ondersteuning als het tegenzit