Politieke uitdagingen

Column Luc van Dijk (31), marketingdocent Hogescholen Utrecht en Windesheim en voorzitter Sectorgroep HO van CNV Onderwijs, uit Schooljournaal 11 van 26 september 2020

We zijn weer van start met een nieuw collegejaar. Nu al is het een bijzonder jaar waarin veel gevraagd wordt van medewerkers en van studenten. Daarbij viel onlangs mijn blik op een bericht dat in de politiek geopperd werd dat er een soort kliklijn moet komen om het hoger onderwijs te monitoren. Dit omdat volgens verschillende politici de kwaliteit van ons onderwijs onder druk staat. Natuurlijk staat de kwaliteit van onderwijs onder druk. Is dat nieuw? Nee. Dat staat het al jaren. Mede door diezelfde politiek en keuzes met betrekking tot financiering voor studenten. Dat zijn politieke beslissingen geweest waar we de zure vruchten van plukken, en zeker nu. Zeggen dat er meer bureaucratie moet komen om de kwaliteit van het onderwijs veilig te stellen, vertelt mij meer over de onkunde van een Kamerlid dan over hoe het ervoor staat in het onderwijs. Als docent met de voeten in de klei zie ik dat de gebruikelijke kwaliteit van een college online lager is dan een fysiek college. Dat lijkt me logisch, denk alleen al aan de uitdaging van interactie tijdens een digitale bijeenkomst.

'Studenten en medewerkers zijn in korte tijd een stuk digivaardiger geworden'

Aan de andere kant dwingt corona ons te experimenteren met nieuwe en andere vormen van onderwijs. Studenten en medewerkers zijn in korte tijd een stuk digivaardiger geworden. Ook is het ineens makkelijker geworden om goed op afstand te overleggen en samen te werken. Deze skills hebben we aan de coronasituatie te danken. Wat dat betreft biedt deze vorm van onderwijs ook nieuwe kansen. Wel is het belangrijk om in deze bijzondere tijd extra aandacht te besteden aan onze studenten. Hoe gaat het met ze, zowel wat betreft hun studievoortgang als hun thuissituatie? Dit kost tijd. Meer tijd dan pre-corona. Het zou de politiek sieren hierop in te zoomen en dit mede te faciliteren. Een ander punt waar de politiek zich wat mij betreft druk over mag maken, is de toegankelijkheid van hoger onderwijs. Sinds het leenstelsel is ingevoerd en de basisbeurs is afgeschaft, zie je dat studeren als exclusiever wordt ervaren. Terwijl iedereen in Nederland zich moet kunnen ontwikkelen. Die tweedeling in de samenleving moet verkleind worden, niet vergroot. Goed dat de politiek dat in overweging neemt. Zeker nu alles op scherp staat in deze coronatijd.