Al het nieuws

'Overleven als docent in coronatijd: ga recyclen!'

De combinatie fysiek en online onderwijs in deze coronatijden valt docenten zwaar. Hoe gaan we dat volhouden? De Gentse pedagoog en onderzoeker Pedro de Bruyckere, weet het antwoord: ‘Door reduce, re-use en recycle.’

Onlangs was het de week van LOF (LerarenOntwikkelFonds) Krachtig Leraarschap. Een van de programmaonderdelen was een webinar van Pedro de Bruyckere over de vraag: ‘Hoe blijven we motiveren en hoe blijven we gemotiveerd?’

Gezonde mix

‘Ik denk dat je een gezonde mix moet hebben van synchroon en asynchroon leren’, stelt De Bruyckere. Bij synchroon leren volg je met je klas of groep tegelijkertijd onderwijs, offline of online, waarbij directe interactie mogelijk is. Bij asynchroon onderwijs moet je denken aan opgenomen instructiefilmpjes of het per mail of post opsturen van opdrachten. ‘Als je een hele dag, uur in uur uit, online les moet volgen, kan dat heel vermoeiend zijn, blijkt uit onderzoek. Bespreek in je team welke doelen zeker aan bod moeten komen, welke je online kunt doen en welke offline moeten. En maak dan een mooie mix van synchroon en asynchroon leren. Monitor wat ze aan het bijleren zijn. We moeten het gevoel blijven geven aan leerlingen dat ze iets bijleren, want dat leidt tot motivatie. De afgelopen maanden hebben we gezien dat de verschillen tussen leerlingen groter worden, dus observeer, monitor, bespreek met collega’s!’

Reduceer

‘Kijk ook naar elkaar! Er gaan collega’s aan onderdoor, omdat ze gewoon te hard aan het werken zijn’, benadrukt De Bruyckere. ‘Hoe zelf te overleven? Door de drie R’s: reduce, re-use and recycle. Reduceren: denk goed na over het curriculum. Kijk niet naar de leerstof, maar bedenk welke bouwstenen studenten, leerlingen nodig hebben om verder te kunnen. Welke voorkennis is aanwezig om een les te volgen? Spijker waar nodig bij, vóóraf, zodat alle leerlingen samen de les kunnen volgen. Dan bezorg je de leerlingen een succeservaring.’
De tweede R is van re-use, hergebruik. ‘Bedenk dat veel zowel online als offline kan’, tipt De Bruyckere. ‘Instructiemomenten wil je misschien live in de klas doen of via een filmpje als je online lesgeeft, maar alle andere onderwijsvormen kunnen zowel online als offline. Denk aan gespreide herhaling, samenwerkend leren, leerlingen dingen laten ophalen.’

Marathon

‘We vinden veel te veel opnieuw het wiel uit’, stelt De Bruyckere. ‘Ga recyclen! Juist in deze tijd is er heel veel materiaal voorhanden! Waarom niet dat instructiefilmpje dat je op internet vindt gebruiken in je les? Of die oefening van een collega? Je hoeft niet alles zelf te doen! Maak gebruik van elkaar. Het is belangrijk dat wij overeind blijven! Dus zet eerst dat zuurstofmasker op je eigen mond, zodat je er blijvend kunt zijn voor je leerlingen. Want de marathon is nog lang niet voorbij.’