Cao RDW
De cao RDW (Dienst Wegverkeer) geldt voor alle medewerkers bij RDW. In de cao heeft CNV Overheid samen met betrokken partijen afspraken gemaakt over onder andere salaris, pensioen, werktijden, arbeidsomstandigheden, verlofregelingen en veilig en gezond werken
Onderhandelingen Cao RDW
De bonden hebben vanaf de start van de gesprekken op 6 september aan de hand van de verschillende thema’s en in overleg met een groep RDW-kaderleden een globale inzet aan de werkgever voorgelegd:
Belangrijkste onderhandelpunten:
-Loonontwikkeling en koopkracht behoud
Vakbonden zijn uit op een loonontwikkeling die tegemoet komt aan verlies van koopkracht en de aanhoudende inflatie. Met oog voor de lagere schalen.
-Een loonontwikkeling die minstens gelijk is aan die van het Rijk of de Provincies.
En met speciale aandacht voor de situatie van de medewerkers van het KCC.
-Zeker werk
In tijden van onzekerheid moet je in ieder geval kunnen rekenen op een vast inkomen. Een vast inkomen betekent vast werk. Vakbonden willen kritisch kijken naar de noodzaak en omvang van de flexibele schil; wat is echt noodzakelijk om piek en ziek op te vangen.
-Tijdelijk moet beperkt worden, een vast contract de norm.
Als het aan vakbonden ligt horen uitzendkrachten vanaf dag één onder hetzelfde totaalpakket aan arbeidsvoorwaarden als werknemers in gelijke of gelijkwaardige functies in dienst bij de inlener. Ook de medewerkers KCC
-Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid lijkt nu belangrijker dan ooit. Een tekort aan arbeidskrachten betekent zuinig zijn op de medewerkers. Daarom pleiten vakbonden voor extra aandacht voor instrumenten, als loopbaanontwikkeling en capaciteitsmanagement. Maar ook voor het verder verbeteren en structureel maken van Generatie in Balans(GIB), flexibiliteit in het sparen van uren en het recht op onbereikbaarheid.
-Thuiswerken
Tijdens Corona was thuiswerken een noodzaak, inmiddels is thuiswerken een gebruik geworden. Dit vraagt om duidelijk beleid met passende arbeidsvoorwaarden.
Nagedacht zal er moeten worden over structurele afspraken ten aanzien van vergoedingen en faciliteiten. Maar ook over een passend mobiliteit beleid met oog voor klimaatdoelen, meer flexibiliteit en keuzes voor iedereen bij de RDW.
Vakbonden zouden dit in een technische werkgroep verder willen uitwerken, waar ook de OR deel van uit maakt.
-Participatiebanen
Vakbonden willen bespreken hoe de RDW verder vorm kan (blijven) geven aan de doelstellingen van de Wet participatiebanen.
Ledenbijeenkomsten
De ambitie van partijen is er zo snel mogelijk uit te komen, zodat per 1 januari een loonontwikkeling gerealiseerd kan worden waarmee verder koopkracht verlies voorkomen kan worden.
Er zijn ledenbijenkomsten in:
Veendam: 1 november
Zwolle: 9 november
Zoetermeer : 10 november
Meerderheid leden bonden stemt in met nieuwe cao
Jan 2023 - De meerderheid van de leden van CNV en FNV stemt in met het onderhandelingsresultaat. Ook de niet-leden hebben met een (kleine) meerderheid aangegeven positief te staan ten opzichte van het resultaat.
Toelichting bij belangrijkste resultaten nieuwe cao RDW
Tijdens de toelichting hebben de bonden diverse vragen en ook feedback op het resultaat ontvangen. Deze gingen onder andere over de samenloop van de verschillende vergoedingen (thuiswerk en zakelijke kilometers), maar ook vragen over vaste vergoedingen die in ieder geval bij de bonden niet bekend zijn. Verder is er aan de bonden vertelt hoe jullie de vervoershiërarchie nu ervaren. Ook is er aangegeven dat er collega’s zijn die (grote) financiële problemen hebben en nog nauwelijks rond kunnen komen. De werkgever is gevraagd om het financiële vangnet wat er bestaat nog eens goed onder de aandacht te brengen.
Door een aantal medewerkers is aangegeven dat zij moeite hebben met de loonontwikkeling in vergelijking met andere sectoren, waar deze soms veel forser is. De bonden hebben tot het uiterste geknokt voor een goed resultaat en daarvan is het totale pakket de uitkomst.
Voor sommigen is leasen geen optie is vanwege de krappe financiële armslag. Wij delen deze signalen met de OR en zullen ook zelf de uitvoerbaarheid daarvan in relatie tot de vergoedingen voor reizen beoordelen en bewaken.
Looptijd cao 1 januari 2023 tot 1 maart 2024. De salarisverhogingen kunnen worden verwerkt en uitbetaald.
Belangrijkste punten nieuwe cao:
-Looptijd van 14 maanden: 1 januari 2023 tot 1 maart 2024.
-Per 1 januari 2023 worden de salarisbedragen in de cao RDW 2023-2024 met een bedrag van €75,- verhoogd.
-Met ingang van 1 februari 2023 vindt een algemene salarisverhoging plaats van 2,5 procent.
-Met ingang van 1 juli 2023 vindt een algemene salarisverhoging plaats van 1 procent.
-Met ingang van 1 januari 2024 vindt een algemene salarisverhoging plaats van 2,5 procent.
-In februari 2023 wordt aan elke medewerker die op de eerste van die maand in dienst is een
eenmalige uitkering verstrekt van €900,- bruto. Het bedrag wordt naar rato berekend van de
arbeidsduur.
-Met ingang van 1 januari 2023 wordt het salarisgebouw dusdanig aangepast dat het minimum maandsalaris €2184,- (€14,- bruto per uur) bedraagt.
-De bestaande fietsregelingen komen te vervallen. Hiervoor in de plaats komt de mogelijkheid voor een renteloze lening 1x in de 5 jaar ten behoeve van een (elektrische) fiets met een minimum van
€750,- en een maximum van €2.500,-.
-Gedurende de looptijd van deze cao ontvangen alle medewerkers van de RDW en uitzendkrachten een vaste communicatievergoeding van €20,- netto per maand. Daarnaast geldt een thuiswerkvergoeding van € 2,15 per thuiswerkdag ongeacht de werkuren van de werknemer per dag.
-Vanaf 1 januari 2023 wordt aan alle RDW-medewerkers een aantal arbo-hulpmiddelen ter beschikking gesteld of deze kunnen worden gedeclareerd. Tevens is er een bedrag beschikbaar van maximaal €250,- netto 1x per 5 jaar (op declaratiebasis) voor de inrichting van een arbo-verantwoorde thuiswerkplek.