‘Mensen uit álle lagen van de organisatie’

De perfecte brainstormgroep voor frisse ideeën

Ans van Velthoven (links op de foto) werkt in het onderwijs en is innovatiebegeleider voor CNV Innovatie Boost. Dit jaar ondersteunt ze het innovatieteam van Humanitas DMH, een zorgorganisatie die mensen met een licht verstandelijke beperking begeleidt.

Ik werk zelf in het onderwijs en begeleidde vorig jaar ook twee onderwijsorganisaties bij het CNV-innovatietraject. Nu is dat zorgorganisatie Humanitas DMH. Ik vind het boeiend om eens in een ander werkveld bezig te zijn.

Innovatiebegeleider Ans van Velthoven

Innoveren in de zorg

Humanitas DMH begeleidt mensen met een licht verstandelijke beperking. Ze geven onder andere ambulante begeleiding bij cliënten thuis en denken na over een zinvolle dagbesteding. Met de CNV Innovatie Boost zoekt Humanitas DMH naar een manier waarop ambulant begeleiders cliënten maximaal kunnen ondersteunen bij het zoeken naar passende dagbesteding.

Perfecte groep personen voor frisse ideeën

Voor de brainstorm was een groep bijeen van 12 mensen. Van Velthoven: ‘De projectleider had echt haar best gedaan om mensen te vinden die een belangrijke rol spelen bij het volbrengen van het idee. Het waren mensen uit álle lagen van de organisatie: ambulant begeleiders, teammanagers en ook iemand uit de bovenste laag van de organisatie met een grote verantwoordelijkheid. Het was mooi om te zien wat er tijdens de brainstorm gebeurde: aan het begin was ze nog wat terughoudend en benieuwd naar wat er ging gebeuren. Aan het einde was ze heel enthousiast. Over de ideeën en ook over de manier waarop die ideeën ontstonden. De brainstorm had echt een boost gegeven.’

Waren er ook frisse blikken?

‘Zeker. Dit waren alle drie enthousiaste mensen die goed meepraatten. Fantastisch dat deze mensen erbij waren. Of de frisse blikken wel feeling moeten hebben met het vraagstuk? Juist niet. Ze mogen helemaal “fris” zijn en het maakt totaal niet uit wat ze zelf voor werk doen. Als ze het maar leuk vinden om over iets na te denken. Over iets wat ze niet kennen en waarover ze normaal niet nadenken. Dan krijg je hele frisse ideeën.’

Welke brainstormtechnieken gebruikten jullie?

‘Dezelfde technieken als vorig jaar. Deze zijn in elke soort organisatie toe te passen.’ Bekijk deze video over brainstormen voor één van de gebruikte brainstormtechnieken. Van Velthoven: ‘Belangrijk is dat je kijkt naar welke mensen je voor je hebt zitten en de brainstormtechnieken inzet om in de energie van de groep mee te gaan.’

Video brainstormtechniek

Bekijk deze video over brainstormen voor één van de gebruikte brainstormtechnieken.

Bekijk video op YouTube

Hoeveel ideeën kwamen er uit de brainstorm?

‘Uiteindelijk zaten we ver boven de 100 ideeën. Maar het mooie was dat de groep in gesprek raakte over het probleem en bepaalde ideeën erbij. We prikkelde de groep door te vragen: wat als je dit idee met dat idee combineert; wat kun je dan doen om het op te lossen? De 3 uiteindelijk geselecteerde ideeën zijn alle 3 gezamenlijke ideeën. Normaal wil je zoveel mogelijk individuele ideeën bij de brainstorm verzamelen. Maar nu speelden we erop in en kwamen ze samen tot deze ideeën, die achteraf ook het beste bleken.’

Gebruikten jullie ook Artificial Intelligence (AI)?

‘Niet bij de brainstorm. Wel in de fase ervoor, om tot een goede HKW-vraag te komen (hoe kunnen we-vraag) voor de brainstorm. AI heeft hier zeker bij geholpen. Het is een goede inspiratiebron, doordat het net was andere woorden of een volgorde bedenkt voor de HKW-vraag.’

Welke 3 ideeën koos Humanitas DMH om mee verder te gaan?

Dit waren de 3 gezamenlijke ideeën voor de HKW-vraag “Hoe kunnen ambulant begeleiders maximaal ondersteunen bij het zoeken naar passende dagbesteding?”:

  1. Klussenbus: de klussenbus vanuit Humanitas DMH (en netwerk) creëert een passende werkplek voor cliënten. Cliënten halen er voldoening uit, maar leren ook werkvaardigheden, zoals op tijd komen, luisteren, technische vaardigheden. De cliënten voeren allerlei klussen uit, zowel intern bij Humanitas DMH als extern bij partners. Denk aan; tuinonderhoud, verhuizing van kantoorspullen of kleine reparaties.
  2. Snuffelstages: met korte snuffelstages van een uur loopt een cliënt mee bij diverse organisaties en ontdekt hierbij wat mogelijk, leuk en passend is. Ook leert de cliënt zo diverse werkzaamheden, organisaties en collega's kennen.
  3. Coachende professional: door cliënten te koppelen aan inspirerende, lokale professionals leren ze over werken, basisvaardigheden en bouwen ze aan een netwerk. De professional coacht de client en helpt in het zoeken en behouden naar een passende baan of dagbesteding.

Met idee nummer 2 is Humanitas DMH op de experimentendag op 26 januari 2024 gaan experimenteren.

Weten hoe dit idee verder wordt uitgewerkt? Houd de pagina van de CNV Innovatie Boost in de gaten!