Verkorte fases uitzendkrachten 30-urige werkweek

Wat we doen voor minder werkdruk in het onderwijs

We zien van basisschool tot universiteit een hoge werkdruk bij leraren en docenten. En toenemende tekorten. Dit zorgt voor een nóg hogere werkdruk en gaat ten koste van de kwaliteit. Wij maken ons hard voor eigenaarschap in plaats van controle. Zo staan medewerkers in het onderwijs zélf aan het roer. Zij weten immers wat het beste is voor elke leerling. Ontdek waar we ons als CNV Onderwijs voor inzetten.

Scroll naar beneden

Wat we zien en horen

Kwalitatief goed onderwijs geven en bijdragen aan de ontwikkeling van leerlingen en studenten. Voor veel medewerkers in het onderwijs is dit dé reden waarom ze voor het vak kozen. Een mooi uitgangspunt. Maar we zien dat veel leraren helaas te maken krijgen met een nóg hogere werkdruk. Een van de redenen hiervoor is veel administratie, wat zorgt voor regeldruk. Dit kan ten koste gaan van kwaliteit. Administratie is belangrijk, maar een goede balans is noodzakelijk om werkstress en werkdruk te verminderen. En te voorkomen.

Waar wij ons hard voor maken

Daarom maken wij ons als CNV Onderwijs hard voor een goede balans, waarbij elk onderwijsteam kijkt wat nodig is aan regeldruk. Oftewel: eigenaarschap in plaats van controle. Met het vertrouwen in de onderwijsprofessional als uitgangspunt. Zodat instellingen op schoolniveau en individueel niveau keuzes kunnen maken. En zelf kunnen bepalen hoe ze werkdrukmiddelen inzetten. We willen ervoor zorgen dat medewerkers fris en fit hun loopbaan in het onderwijs kunnen doorlopen: duurzame inzetbaarheid in het onderwijs dus. Door te zorgen dat de onderwijsprofessional zich kan richten op primaire onderwijstaken en minder op verantwoording. We maken ons ook hard voor een goede balans tussen werk en privé. Ook de afrekencultuur bij de Onderwijsinspectie willen we graag doorbreken. Zodat de inspectie meer kijkt naar kwaliteit.

De professional aan zet. Minder regels, meer ruimte voor kwaliteit.

Belangrijke mijlpalen

  • Meer handen in en om de klas
  • Kleinere klassen
  • Autonomie - de professional aan zet
  • Aanpassing taakbeleid
  • Een beter salaris
  • Zorg voor carrièreperspectief van leraren
  • Versterking van de MR

Samen op weg naar minder werkdruk

Een petitie voor kleinere klassen. Een concrete aanbeveling voor de aanpak van het lerarentekort. Wil je met ons meedenken? Word dan lid van CNV en laat je stem horen. Zo gaan we samen op weg naar minder werkdruk in het onderwijs.

Sluit je aan bij CNV

Word lid

Veelgestelde vragen